Pierwszy A330neo (OO-ABG) dla Air Belgium opuścił lakiernię Airbusa w Tuluzie. A330-900neo o oznaczeniu MSN1861 jest pierwszym z dwóch, który tej jesieni zostanie dostarczony do belgijskiej linii. Nowe maszyny zastąpią we flocie airbusy A340-300.
Na początku lipca linia Air Belgium oficjalnie ogłosiła
umowę z Airbusem dotyczącą dostawy dwóch nowych samolotów A330-900neo, które zastąpią istniejącą flotę samolotów A340-300. Nowe maszyny będę leasingowane od firmy Air Lease Corporation (ALC). Pierwszy z samolotów przeszedł obecnie szereg testów naziemnych, a także wykonał pierwsze loty techniczne. W Tuluzie maszyna otrzymała pełne malowanie, a wkrótce rozpocznie się montaż wnętrza kabiny. Do przewoźnika ma dotrzeć na przełomie sierpnia i września. Nowe A330neo belgijskiej linii będą posiadać konfigurację trzech klas podróży: biznes, premium i ekonomiczną z łączną liczbą 286 foteli, czyli o 21 więcej niż obecnie użytkowane A340-300. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".
- Air Belgium jest bardzo szczęśliwe i dumne, że może zaprezentować te nowe samoloty w Belgii. Są to najnowocześniejsze samoloty, które będą operować pod belgijską flagą. Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego doświadczenia w eksploatacji Airbusów A340, które wykazały się niezawodnością, komfortem i wydajnością. Dzięki A330neo pasażerowie będą mogli bezpośrednio korzystać z jeszcze większego komfortu i doskonałej obsługi na pokładzie, przy jednoczesnym zmniejszeniu naszego wpływu na środowisko o 25 proc. - powiedział Niky Terzakis, prezes Air Belgium.
Ogłoszona została również pierwsza trasa dla nowego samolotu. Pierwszy z dwóch A330neo (OO-ABG) poleci 15 października br. i będzie obsługiwał loty z Brukseli (CRL) na Mauritius (MRU) w każdy wtorek i piątek. Druga maszyna dołączy do floty kilka miesięcy później.
O Air Belgium
Air Belgium to belgijskie linie lotnicze z siedzibą w Mont-Saint-Guibert i główną bazą lotnisku Bruksela-Charleroi. Sam początek działalności Air Belgium był wyjątkowo niefortunny. Opóźnienia w starcie linii spowodowane były problemami związanymi z uzyskaniem certyfikatu przewoźnika lotniczego. Następnie pojawiły się problemy związane z opóźnioną zgodą rosyjskich władz do przelotu przez syberyjską przestrzeń powietrzną oraz kontrakt z chińskim touroperatorem UTour w odniesieniu do warunków dotyczących taryf i współczynnika obciążenia. Następnie linia latała dla innych przewoźników w formule ACMI m.in. obsługując trasę Londyn-Heathrow - Dubaj dla British Airways oraz powróciła z ogłaszaną trasę z Brukseli-Charleroi do Hong Kongu.
Air Belgium były także
bardzo dobrze znane polskim pasażerom, ponieważ od marca 2019 r. do marca 2020 r. linia latała dla PLL LOT, obsługując rejsy do Nowego Jorku. Wynajem samolotów przez LOT na zasadzie ACMI był podyktowany ze względu na
problemy z silnikami Rolls Royce w boeingach B787 Dreamliner.
Flota Air Belgium składała się początkowo z czterech airbusów A340-300. Maszyny zostały pozyskane w 2017 r. od linii Finnair, która wymieniała je wtedy na najnowsze A350-900. Samoloty A340 są leasingowane od firmy Airbus Financial Services, spółki córki Airbusa zajmującej się krótko i długoterminowym wynajmem samolotów. Obecnie flota Air Belgium składa się z sześciu airbusów: dwóch A340-300 oraz czterech frachtowców A330-200F.