Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Air Belgium zakończyły loty dla PLL LOT. A330neo odleciał do lessora

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Wraz z nadejściem sezonu zimowego zakończyła się roczna umowa ACMI pomiędzy Air Belgium a Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Airbus A330neo wykonujący rejsy dla polskiego przewoźnika odleciał dziś (29 października) z Lotniska Chopina. Ma to miejsce równo rok po wykonaniu pierwszego rejsu na trasie Warszawa - Nowy Jork (JFK) dla LOT-u. Air Belgium na tej trasie zastąpi inna linia ACMI - euroAtlantic Airways, która wynajęła dla LOT-u boeinga B777-200ER.

A330-900neo o rejestracji OO-ABF odleciał o godzinie 15:46 z Lotniska Chopina pod numerem lotu LO9003 na lotnisko Tarbes–Lourdes–Pyrénées Airport we Francji gdzie zostanie oficjalnie zdany lessorowi Air Lease Corporation (ALC). Po przeglądzie technicznym i zmianie malowania, w ciągu kilku najbliższych tygodni, A330neo zadebiutuje na siatce połączeń u nowego użytkownika - brazylijskiej linii Azul.



Air Belgium dobrze znane polskim pasażerom

Air Belgium były bardzo dobrze znane polskim pasażerom, ponieważ nie tylko teraz wynajmowały samolot, ale także od marca 2019 r. do marca 2020 r. linia latała dla PLL LOT, obsługując rejsy do Nowego Jorku. Wtedy dla LOT-u latały A340-300 belgijskiej linii. Wynajem samolotów przez LOT na zasadzie ACMI był podyktowany ze względu na problemy z silnikami Rolls Royce w boeingach B787 Dreamliner.

W III kwartale 2023 r. Polskie Linie Lotnicze LOT w ramach umowy ACMI pozyskały airbusa A330-900 od linii Air Belgium. W październiku ubiegłego roku maszyna została przebazowana z Brukseli na Lotnisku Chopina i następnie od początku sezonu zimowego 2023/24 tj. od 29 października 2023 r. rozpoczęła obsługę trasy Warszawa - Nowy Jork (JFK) dla LOT-u.

Airbusy A330-900neo o rejestracji OO-ABG i ABF, które latały dla LOT, były w konfiguracji trzyklasowej i na pokład zabierały 286 pasażerów, oferując 30 foteli w klasie biznes (1-2-1), 21 w klasie premium ekonomicznej (2-3-2) oraz 235 w klasie ekonomicznej (2-4-2). Samoloty były wyprodukowany w 2021 r., napędzały je silniki Rolls-Royce, a na pokładzie była możliwość możliwość płatnego korzystania z Internetu. Podczas umowy ACMI na samolocie, przy przednich i środkowych drzwiach, znalazły się naklejki z logo LOT i hasłem Witamy/Welcome.

euroAtlantic zastąpiły Air Belgium

W najbliższym sezonie zimowym flagowe rejsy do i z Nowego Jorku będzie realizował boeing B777-200ER, którego LOT-owi wydzierżawiły euroAtlantic Airways. Samolot przyleciał do Warszawy szybciej niż planowano i od 10 września do 26 października realizował rotacje do Toronto. Natomiast dziś (29 października) maszyna zadebiutuje na lotowskiej rotacji do Nowego Jorku (JFK) LO26/27.

Flota przewoźnika

Linie Air Belgium odebrały pierwszego odrzutowca A330-900neo jesienią 2021 r. Do przewoźnika z Europy Zachodniej trafiły łącznie dwie maszyny tej wersji, które zastąpiły wycofane już czterosilnikowe A340. Samoloty A330-900neo były leasingowane od firmy Air Lease Corporation (ALC).

Obecnie we flocie linia posiada we flocie pięć samolotów: jednego airbusa A330-900neo, dwa A330-200F oraz dwa boeingi B747-8F latające dla Hongyuan Group. W ciągu kilku dni A330neo zostanie wykreślony z AOC linii, więc zostaną cztery samoloty. Ogólnie przewoźnik, o ile przejdzie restrukturyzację, ma dodać pod swoje AOC 11 boeingów B777-300ER/SF, które także mają latać dla chińskiej Hongyuan Group.

Problemy finansowe Air Belgium

Pomimo czyhającego widma bankructwa Air Belgium zadeklarowało na początku września wypełnienie kontraktu zawartego z LOT-em. Belgijski przewoźnik zapewniał wtedy, że ryzyko terminacji umowy wet-leasingu nie istnieje, a A330-900neo obsługiwać będzie do końca sezonu letniego loty na flagowej trasie Warszawa – Nowy Jork.

Belgijskie linie chciały zawojować rynek „tanich” lotów do dalekich miast, lecz plany spaliły na panewce. Jak szybko operator, który uczynił brukselski port lotniczy Charleroi swoją bazą, uruchomił rejsy do m.in. Hong Kongu, tak szybko je zawiesił, wskazując na konkurencję ze strony tradycyjnych przewoźników i niemożność realizacji długodystansowych lotów w formule niskokosztowej.

Air Belgium swoimi nowymi szerokokadłubowcami obsługiwały trasy do Port Louis na Mauritiusie oraz do Kapsztadu i Johannesburga w Republice Południowej Afryki. Wcześniej A340 przewoźnika latały z Brukseli i Charleroi do Fort-de-France na Martnice, chińskiego Hongkongu, Pointe-a-Pitre na Gwadelupie, Willemstad na Curacao, Punta Cana na Dominikanie oraz Kralendijk na Bonaire. Jednak to już historia.

Realizacja długodystansowych lotów w formule niskokosztowej jest bardzo trudna, o czym przekonały się linie Norwegian, które musiały zrestrukturyzować swoją działalność, zawieszając wszystkie połączenia typu long-haul i zwracając leasingodawcom boeingi B787. Z problemem utrzymania rentowności prowadzenia biznesu opartego o „tani” model mierzy się również następca Norwegian - linie Norse.

W ostatnich tygodniach dyrektor generalny Air Belgium zrezygnował ze swojego stanowiska, a wcześniej przewoźnika opuścili inni kluczowi członkowie zarządu. Pod koniec września tego roku Air Belgium przeszła od reorganizacji sądowej do nadzoru sądowego zwanego „przeniesieniem przedsiębiorstwa pod nadzorem sądowym” na mocy nowego belgijskiego prawa, które przewiduje utworzenie nowej spółki bez obciążeń i ostateczną likwidację lub rozwiązanie starej firmy, potwierdził to w rozmowie z ch-aviation Niky Terzakis, założyciel i dyrektor generalny linii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

16. boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

16. boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Piotr Bożyk 27 października 2024

Pierwszy embraer E195 zadebiutował we flocie Air Serbia

Pasażer i linie lotnicze

Qantas zmodernizuje airbusy A330

Pasażer i linie lotnicze

Qantas zmodernizuje airbusy A330

Mateusz Kieruzal 28 października 2024

Zobacz również:

Sytuacja Air Belgium coraz gorsza

Biznes i przemysł

Sytuacja Air Belgium coraz gorsza

Mateusz Kieruzal 11 września 2024

Air Belgium tonie w długach i zawiesza loty pasażerskie

Pasażer i linie lotnicze

A330 na rejsach LOT do USA. Nowa jakość i WiFi (płatne)

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

16. boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

16. boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Piotr Bożyk 27 października 2024

Pierwszy embraer E195 zadebiutował we flocie Air Serbia

Pasażer i linie lotnicze

Qantas zmodernizuje airbusy A330

Pasażer i linie lotnicze

Qantas zmodernizuje airbusy A330

Mateusz Kieruzal 28 października 2024

Zobacz również:

Sytuacja Air Belgium coraz gorsza

Biznes i przemysł

Sytuacja Air Belgium coraz gorsza

Mateusz Kieruzal 11 września 2024

Air Belgium tonie w długach i zawiesza loty pasażerskie

Pasażer i linie lotnicze

A330 na rejsach LOT do USA. Nowa jakość i WiFi (płatne)

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5