Linie lotnicze Air Canada wznowią rejsy pasażerskie boeingami 737 MAX na początku lutego bieżącego roku. To efekt najnowszej dyrektywy Transport Canada, regulatora powietrznego w Kraju Klonowego Liścia.
Narodowy przewoźnik największego państwa obu Ameryk będzie obsługiwał początkowo wybrane loty między Toronto a Montrealem, Ottawą, Edmonton, Winnipeg i Halifax w Nowej Szkocji.
- Jesteśmy przekonani, że prawie dwuletni proces certyfikacyjny Transport Canada oraz innych organów regulacyjnych na całym świecie zapewnił najwyższy poziom bezpieczeństwa flocie boeingów 737 MAX - podkreślił Murray Storm, jeden z wiceprezesów w Air Canada.
Narodowy przewoźnik Kraju Klonowego Liścia ma w swojej flocie 24 boeingi 737 MAX-8 i zamówionych kolejnych dwanaście. Transport Canada uziemił wersje 737 MAX-8 i 737 MAX-9 w marcu ubiegłego roku
po katastrofach maszyn Lion Air i Ethiopian Airlines. 22 miesiące później regulator powietrzny największego państwa obu Ameryk wydał dyrektywę dotyczącą zdatności do lotu odrzutowca.
Stosowny dokument zawiera cztery wymagane modyfikacje, zanim B737 MAX wróci do służby w kanadyjskiej przestrzeni powietrznej. Obejmują one instalację nowej wersji oprogramowania panelu kontroli lotu (MCAS); korektę oprogramowania MAX Display System (MDS) z ustawieniem alertu AOA DISAGREE w standardowej konfiguracji; dodanie kolorowych nasadek do wyłączników automatycznych drążka, aby umożliwić łatwiejszą identyfikację podczas korzystania z opcjonalnej procedury podczas lotu oraz modyfikację okablowania w celu poprawy separacji przewodów.
- Mamy duże zaufanie do tego samolotu w przyszłości. Chcemy przywrócić go do użytku, dlatego robiliśmy więcej niż jakiekolwiek inne linie lotnicze na świecie. Nasi piloci odbyli ponad 40 godzin szkoleń w tygodniu na symulatorach. Każdy z nich wykonał także od czterech do sześciu lotów testowych odrzutowcem bez pasażerów - ujawnił Storm.
Air Canada wykroczyły nawet ponad wymagane normy regulacyjne, wyposażając w dodatkowe funkcje swoją flotę B737 MAX. Wdrożenie systemu Heads Up Display (HUD) zwiększy bezpieczeństwo lotu i świadomość sytuacyjną pilota. Zarządzający narodowym przewoźnikiem Kraju Klonowego Liścia zdają sobie jednak sprawę, że wielu pasażerów może czuć się jeszcze nieswojo i niepewnie po wejściu na pokład maszyn. - To prawdopodobnie największa poprawa bezpieczeństwa w lotnictwie w ciągu ostatnich 20 lat, która znacznie ulepszy zdolność pilota i jego świadomość sytuacyjną w zakresie obsługi samolotu - podsumował wiceprezes Air Canada, które
zawiesiły niedawno rejsy do ośmiu krajowych portów i zmniejszyły oferowanie o 25 proc. Regularne rejsy B737 MAX wznowiły dotychczas
brazylijskie linie lotnicze GOL (
jako pierwsze) oraz Aeromexico, panamskie
Copa Airlines, a także
American Airlines. Wkrótce zrobią to również United Airlines i również
kanadyjskie WestJet.