Air Canada zamówiła wczoraj (26 października) kolejnych 15 airbusów A220, zwiększając całkowitą liczbę zamówionych samolotów tego typu do 60 sztuk. Nowe zamówienie to wykorzystanie 15 z 30 opcji na te maszyny. Dodatkowe zamówione samoloty to większe A220-300.
Air Canada zamówiła po raz pierwszy airbusy A220 w czerwcu 2016 r. (wtedy jeszcze bombardierów CSeries). Wtedy linia kupiła 45 maszyn z opcją na 30 dodatkowych samolotów. Zamówienie zawiera także prawa do zastępowania większych samolotów mniejszą wersją A220-100 (CS100) w określonych okolicznościach. Pierwsze samoloty zastąpiły flotę embraerów E190, natomiast reszta maszyn pozwola rozbudować flotę wąskokadłubową kanadyjskiego przewoźnika.
- Dzięki osiągom i wygodzie podróży A220 stał się ważnym elementem procesu modernizacji Air Canada i kluczowym ogniwem naszej floty wąskokadłubowców. Pasażerowie doceniają zalety A220, takie jak cichsza kabina, większe schowki bagażowe i wygodne fotele. To idealna maszyna do obsługi naszej sieci połączeń północnoamerykańskich dzięki ekonomii eksploatacji. Niskie zużycie paliwa wspiera zobowiązanie Air Canada do osiągnięcia celu, jakim jest zerowa emisja netto ze wszystkich operacji lotniczych do 2050 r. - powiedział Mark Galardo, wiceprezes ds. planowania sieci i zarządzania przychodami w Air Canada.
Nowy samolot we flocie został oficjalnie zaprezentowany 15 stycznia 2020 r. w głównej siedzibie linii w Montrealu.
A220-300 Air Canada zabiera na pokład 137 pasażerów w dwuklasowej konfiguracji pokładu: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 125 w klasie ekonomicznej (2-3). Na pasażerów czeka nowy wystrój kabiny, Wi-Fi oraz najnowszy system rozrywki Panasonic eX1. Nowe A220-300 latają głównie z dwóch baz w Montrealu i Toronto. Według najnowszego harmonogramu dostaw na 2022 i 2023 r. zaplanowano dostawy kolejno trzech i 10 takich maszyn.
- Jesteśmy zaszczyceni, że linie Air Canada wróciły do nas po więcej A220. To dowodzi wartości tego samolotu dla rynku. Cieszymy się, że możemy zapewnić klientowi wysoki poziom rentowności, świetną ekonomię i atrakcyjność dla pasażerów. Dziękujemy przewoźnikowi za niesłabnące zaufanie do naszych samolotów- powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i dyrektor ds. międzynarodowych.
Flota kanadyjskiej liniiObecnie flota Air Canada składa się ze 191 samolotów: dwóch airbusów A319, 18 A320, 15 A321, 31 A220-300, 16 A330-300, 40 boeingów B737 MAX 8, czterech B767-300F/BDSF, sześciu B777-200LR, 18 B777-300ER, ośmiu B787-8 oraz 29 B787-9. Przewoźnik oczekuje na dostawę 70 samolotów: 29 airbusów A220-300, 30 A321XLR, trzech boeingów B787-9, sześciu B767-300BDSF oraz dwóch B777F.
Sześć lat od dostawy pierwszego A22060 milionów pasażerów, ponad 700 tras i ponad 760 zamówień. Airbus świętował w lipcu br. dostawę
220. samolotu A220 dokładnie sześć lat po jego wejściu do służby. Jak przekonuje producent przełomowość A220 na rynku małych samolotów wąskokadłubowych podkreśla szybki wzrost.
Do tej pory zamówiono już 788 maszyn A220: 96 A220-100 oraz 692 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 227 samolotów tego typu: 55 A220-100 oraz 172 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (57), airBaltic (36) oraz Swiss (30).