Air Canada potwierdziły wczoraj (22 marca) z Airbusem umowę zakupu na sześć maszyn A321XLR. Dzięki temu zakupowi flota A321XLR przewoźnika będzie składać się z 26 takich maszyn, w tym 20 pozyskanych za pośrednictwem firm leasingowych.
W lutowych wynikach sprzedażowych Airbusa widniała tajemnicza pozycja zakupu sześciu A321neo od nieujawnionego klienta. Teraz już na pewno wiemy, że to kanadyjska linia Air Canada zamówiła sześć airbusów A321XLR.
– Air Canada dążą do umacniania swojej pozycji na rynku, zwłaszcza poprzez inwestycje w nowe technologie. Plan wdrożenia najnowocześniejszego Airbusa A321XLR jest ważnym elementem tej strategii, służącym realizacji podstawowych priorytetów, takich jak podnoszenie jakości obsługi klienta, osiąganie celów środowiskowych, rozwój sieci połączeń i zwiększanie ogólnej efektywności kosztowej. Złożone zamówienie pokazuje też, że wychodzimy silni z pandemii, mając idealną pozycję do wzrostu, konkurowania i prosperowania w globalnej branży lotniczej – powiedział Michael Rousseau, prezes firmy.
Według Airbusa A321XLR doskonale pasuje do profilu Air Canada, zważywszy na eksploatację przez tę linię całej rodziny A320, a także szerokokadłubowych A330-300, a ostatnio również najnowszych A220. A321XLR to idealny zamiennik dla starszych i mniej oszczędnych samolotów. Najnowsza generacja wąskokadłubowych odrzutowców umożliwi Air Canada otwieranie bezpośrednich połączeń z kolejnymi portami lotniczymi w najbardziej zrównoważony sposób.
– Wyjątkowa wszechstronność i wydajność A321XLR umożliwi Air Canada rozwój siatki połączeń w zrównoważony sposób dzięki zwiększonej wydajności i zmniejszonej emisji CO2. Dziękujemy Air Canada za zaufanie. Jesteśmy zadowoleni z rozwoju wieloletniej współpracy – powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i szef Airbus International.
Warto także dodać, że pod koniec 2021 r.
pierwszy testowy airbus A321XLR znajdował się w ostatniej fazie montażu. Jest to pierwsza z trzech planowanych maszyn rozwojowych, które będą przeprowadzać próby w locie i program certyfikacji typu - począwszy od 2022 r., aby utorować drogę do produkcji seryjnej i wejścia do służby w 2023 r.
Flota Air Canada
Obecnie flota Air Canada składa się ze 174 samolotów:
27 airbusów A220-300, jednego A319, 18 A320, 15 A321, 16 A330-300, 33 boeingów B737 MAX 8, trzech B767-300ER, sześciu B777-200ER, 18 B777-300ER, ośmiu B787-8 oraz 29 B787-9. Przewoźnik oczekuje na dostawę 62 samolotów: 18 airbusów A220-300, 26 A321XLR, ośmiu boeingów 737 MAX 8, trzech B787-9 oraz siedmiu B767-300BDSF.
A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Na koniec lutego 2022 r. ponad 120 klientów z całego świata zamówiło prawie 7900 samolotów z rodziny A320neo. Do tej pory Airbus sprzedał 515 samolotów A321neo w wersji XLR.