Linie Air China oraz China Southern Airlines odebrały w środę (28 sierpnia) w Szanghaju swoje pierwsze samoloty COMAC C919 i zostały najnowszymi operatorami chińskich samolotów. Pierwsze ze 100 zamówionych maszyn z rodziny C919 dla każdej z chińskich linii są własnością kolejno Air China Lease i CSA Leasing, a napędzają je najnowsze silniki CFM International.
Według producenta pierwsze odebrane C919 wyznaczają początek unowocześnienia floty chińskich przewoźników dzięki rodzimym samolotom. Przekazanie dwóch nowych C919 nastąpiło podczas specjalnej uroczystości w hangarach Assembly Manufacturing Center of Commercial Aircraft Corporation of China na lotnisku Pudong w Szanghaju.
Następnego dnia (29 sierpnia) po dostawie maszyny odleciały do swoich macierzystych baz. C919 Air China został przebazowany do Pekinu (PEK), natomiast samolot China Southern przebazowano do Guangzhou (CAN).
C919 numer jeden dla Air China, to maszyna o numerze seryjnym MSN 00019 i rejestracji B-919X wyprodukowana w zakładach Szanghaju. Nowy samolot napędzany jest silnikami CFM LEAP-1C i jest leasingowany od rodzimej Air China lease. Pierwszy C919 należący do Air China to także wersja samolotu o wydłużonym zasięgu w układzie dwuklasowym dla 158 pasażerów: ośmiu w klasie biznes (2-2) oraz 150 w klasie ekonomicznej (3-3). Samolot napędzany jest przez silniki CFM International LEAP-1C.
Natomiast pierwszy C919 dla China Southern, to maszyna o numerze seryjnym MSN 00018 i rejestracji B-919J wyprodukowana w zakładach Szanghaju. Nowy samolot napędzany jest silnikami CFM LEAP-1C i jest leasingowany od rodzimej CSA Leasing. Pierwszy C919 należący do China Southern Airlines to standardowa wersja samolotu w układzie trzyklasowym dla 164 pasażerów: ośmiu w klasie biznes (2-2), 18 w premium (3-3) oraz 138 w klasie ekonomicznej (3-3). Maszyna napędzana jest przez silniki CFM International LEAP-1C.
Pod koniec kwietnia tego roku Air China i COMAC podpisały umowę na zakup
100 samolotów C919, które po dostarczeniu będą zbazowane głównie w Pekinie. Takie samo zamówienie na
100 samolotów na początku maja br. złożyły również China Southern, której samoloty będą głównie zbazowane w Guangzhou.
Do tej pory klientom dostarczono łącznie dziewięć samolotów C919. Wśród nich pierwszy C919 należący do China Eastern Airlines było eksploatowany bez zakłóceń przez 15 miesięcy od
pierwszego lotu komercyjnego w maju 2023 r., latając na pięciu zaplanowanych trasach i wykonując ponad 3,6 tys. lotów komercyjnych co przełożyło się na ponad 10 tys. godzin w powietrzu.
Informacyjnie o C919
COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji może pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Jest to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. C919 otrzymał
certyfikat typu, po tym jak chiński regulator lotnictwa cywilnego, Civil Aviation Administration of China zatwierdził dokumenty certyfikacyjne samolotu we wrześniu 2022 r.
Maszyna jest napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.
Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miastach jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na koniec lipca br. program C919 liczy 933 zamówione maszyny plus 120 opcji oraz podpisanych wiele listów intencyjnych. Do tej pory producent dostarczył siedem samolotów tego typu. W ciągu najbliższych kilku lat COMAC planuje zwiększyć produkcję do ponad
12 samolotów C919 miesięcznie. Jako ciekawostkę także warto dodać, że w pierwszym półroczu tego roku najwięcej zamówień od linii lotniczych zebrał właśnie
samolot C919.