Linie Air China zawarły umowę z firmą Comac na zakup 100 samolotów C919, stając się tym samym najnowszym klientem chińskiego programu wąskokadłubowego.
W komunikacie giełdowym z 26 kwietnia br., przewoźnik z Pekinu poinformował, że nowe samoloty będą dostarczane od tego roku do 2031 r., a ich liczba ma na celu zaspokojenie potrzeb linii w zakresie odnowienia floty, a rzeczywisty wzrost netto jej wielkości zostanie utrzymany w rozsądnym zakresie. Air China nie podaje wartości zakupu, stwierdzając jedynie, że przyznano jej znaczne ustępstwa cenowe. Według cen katalogowych, transakcja jest warta łącznie 10,8 miliarda dolarów.
Zakup nowych samolotów zostanie sfinansowany ze środków własnych, komercyjnych kredytów bankowych i innych metod finansowania jak np. leasing i nie będzie miał jakiegokolwiek wpływu na przepływy pieniężne chińskiego przewoźnika. - Transakcja jest zgodna z planem rozwoju firmy i zapotrzebowaniem rynku, co sprzyja optymalizacji struktury floty grupy i długoterminowemu uzupełnieniu jej zdolności przewozowych - stwierdza w komunikacie Air China. COMAC nie skomentował jeszcze publicznie transakcji.
Linia jest obecnym operatorem regionalnych odrzutowców Comac ARJ21 i posiada 25 egzemplarzy w służbie. Dzięki nowemu zamówieniu, Air China dołączy jako operator C919 do innej linii z tzw. "Wielkiej Trójki" chińskich przewoźników - China Eastern Airlines. Przewoźnik z siedzibą w Szanghaju stał się pierwszym klientem programu, gdy jego pierwszy egzemplarz wszedł do
służby komercyjnej w maju 2023 r.Inni chińscy przewoźnicy, którzy podpisali umowy na C919, to
Tibet Airlines, które złożyły zamówienie na tegorocznych targach lotniczych w Singapurze, spółki należące do grupy Hainan Airlines: Suparna Airlines i Urumqi Air oraz Sichuan Airlines. Pozostałe zamówienia należą do firm leasingowych i banków.
Flota chińskiej liniiAir China posiada we flocie 494 samoloty: 30 airbusów A319, 38 A320, 53 A320neo, 61 A320, 30 A320neo, 20 A330-200, 28 A330-300, 30 A350-900, 18 boeingów B737-700, 88 B737-800, 21 B737 MAX 8, trzy B747-400, siedem B747-8I, 28 B777-300ER, 14 B787-9 Dreamliner oraz 25 maszyn COMAC ARJ21-700. Linia oczekuje na dostawę 195 samolotów: 13 airbusów A319neo, ośmiu A320neo, 45 A321neo, 19 boeingów B737 MAX 8, 10 COMAC ARJ21-700 oraz 100 C919.
Informacyjnie o C919COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji może pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Jest to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. C919 otrzymał
certyfikat typu, po tym jak chiński regulator lotnictwa cywilnego, Civil Aviation Administration of China zatwierdził dokumenty certyfikacyjne samolotu we wrześniu 2022 r.
Maszyna jest napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.
Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miastach jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na dzień koniec marca br. program C919 liczy 738 zamówionych maszyn plus 120 opcji oraz podpisanych wiele listów intencyjnych. Do tej pory producent dostarczył pięć samolotów tego typu. W ciągu najbliższych kilku lat COMAC planuje zwiększyć produkcję do ponad
12 samolotów C919 miesięcznie.