Linie Air China, China Southern oraz China Eastern poinformowały, że zamówiły po 35 regionalnych samolotów ARJ21-700 od rodzimego producenta - firmy COMAC. Wartość każdego z kontraktów, po obecnych cenach katalogowych, opiewa na ponad 1,33 miliarda dolarów amerykańskich.
Trzy chińskie linie kupują chińskie samoloty
Air China podała, że rzeczywista cena, którą zapłaci za maszyny, jest sporo niższa niż ta katalogowa, ponieważ wynegocjowała duże zniżki. Według nieoficjalnych źródeł Air China zapłaci za wszystkie samoloty około 1 mld dolarów amerykańskich. Dostawy nowych samolotów będą podzielone na cztery etapy w latach 2020 - 2024 r. Samoloty zostaną wykorzystane do rozbudowania głównej floty Air China lub flot jej spółek zależnych, chociaż na razie nie określono, którzy operatorzy mieliby korzystać z ARJ21. Chiński przewoźnik twierdzi, że nabycie tych samolotów zwiększy ogólne moce przewozowe grupy o nieco ponad 1 proc.
China Eastern twierdzi, że jego zamówienie ma pomóc z niedoborem samolotów regionalnych na trasach zasilających jej hub. Dzięki nowym samolotom przewoźnik chce ulepszyć swoją siatkę połączeń i sprawdzić potencjał nowych tras zasilających hub linii. Dostawy podobnie jak i w Air China, mają zostać wykonane w latach 2020 - 2024.
W przypadku China Southern ARJ21 wzmocnią loty przewoźnika na głównych trasach i jeszcze bardziej powiększą zasięg na rynku. Może to również oznaczać, że główny przewoźnik China Southern będzie tym wyłącznym, który będzie obsługiwać ARJ21, a nie spółki zależne Chongqing Airlines i Xiamen Airlines, w których spółka China Southern Air Holding ma większość swoich udziałów.
Pierwszy samolot COMAC-a
ARJ21 to dwusilnikowy chiński odrzutowiec regionalny i zarazem pierwszy produkt chińskiej firmy Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). W wariancie ARJ21-700 może on pomieścić do 90 pasażerów. Planowana jest także budowa większego wariantu -900, który będzie miał do 105 miejsc. Na razie jednak COMAC nie zdobył ani jednego zamówienia na większy wariant. Samoloty napędzają silniki General Electric CF34, które wzorem B717 czy MD-80 umieszczono w tylnej części kadłuba. Pierwotnie samolot miał wejść do służby już w 2006 r., ale producent miał duży problem ze zdobyciem chińskiej certyfikacji typu. Pierwszym użytkownikiem, w grudniu 2015 r., została linia Chengdu Airlines, która należy do COMAC-u i zamówiła 30 ARJ21-700. Do lipca br. przewoźnik otrzymał 14 maszyn tego typu. Samoloty są wykorzystywane na trasach z Chengdu do Pekinu, Szanghaju, Kantonu, Shenzen, Xi'an, Nankinu i Guiyang.
Chiński producent COMAC zebrał do tej pory zamówienia na 411 samolotów ARJ21-700. Klientami programu ARJ21 są głównie linie z Chin, w tym: Air China, China Southern, China Eastern, Henan Airlines, Genghis Khan Airlines, Urumqi Airlines, Shandong Airlines i Joy Air. Wśród zagranicznych nabywców są linie lotnicze z Laosu (Lao Airlines), Birmy (Myanma Airways), Indonezji (Merpati Nusantara Airlines), a także Republika Konga. Jedynym zachodnim odbiorcą ARJ21-700 na tę chwilę ma być firma leasingowa GECAS, która zamówiła 5 sztuk i posiada 20 opcji na te samoloty.