Firma Globalia, właściciel linii lotniczych Air Europa oraz International Airlines Group (IAG) osiągnęły porozumienie dotyczące sprzedaży pozostałych 80 proc. udziałów przewoźnika z Hiszpanii. Wartość tej umowy szacuje się na 400 mln euro - informuje "Aviacionline".
Wcześniej IAG, zrzeszające linie lotnicze British Airways, Iberia, Aer Lingus oraz niskokosztowe Vueling i Level, zapłaciło 100 mln euro za 20 proc. udziałów Air Europy. Całkowita kwota transakcji wyniesie więc 500 mln euro.
Umowa podlega jeszcze zatwierdzeniu przez organy regulacyjne, co może potrwać do osiemnastu miesięcy. Kiedy formalności zostaną zakończone, wówczas IAG wypłaci obecnemu właścicielowi pierwsze 200 mln euro. Później w drugim i trzecim roku od daty zatwierdzenia transakcji Globalia otrzyma kolejne dwie raty po 100 mln euro.
– Dzięki tej umowie Air Europa zintegruje się z węzłem IAG w Madrycie, który będzie mógł konkurować z innymi dużymi hubami na kontynencie, takimi jak Frankfurt nad Menem czy Amsterdam, a także umocni swoją pozycję w oferowaniu połączeń transatlantyckich. Rozszerzenie sieci takich tras przyniesie duże korzyści nie tylko naszym klientom, ale również pracownikom i akcjonariuszom – podkreślił Luis Gallego, prezes grupy IAG.
Air Europa przewiozły w 2019 roku nieznacznie ponad 13 mln pasażerów. Trzy lata później, linie lotnicze z Hiszpanii odzyskały po pandemii 76 proc. ruchu i obsłużyły 10 mln podróżnych w 2022 roku. Jedynymi miejscami docelowymi, do których nie zostały jeszcze wznowione międzykontynentalne rejsy po kryzysie wywołanym wirusem COVID-19, były Puerto Iguazú, Recife i Fortaleza. Sieć tras przewoźnika z Półwyspu Iberyjskiego dociera do w sumie 44 destynacji, w tym wszystkich największych miast w Ameryce Południowej takich jak Buenos Aires, Bogota, Montevideo, Lima, Rio de Janeiro, Sao Paulo i Santiago de Chile, a także w Ameryce Północnej, takich jak Nowy Jork i Miami.
Air Europa odpowiada aktualnie za 25 proc. oferowania między Hiszpanią a Ameryką Łacińską i Karaibami, zajmując drugie miejsce za Iberią z 39 proc. Podium tego zestawienia uzupełniają kolumbijskie linie lotnicze Avianca z 9 proc. Flota przewoźnika z Półwyspu Iberyjskiego składa się obecnie z 36 samolotów. Dominuje w niej siedemnaście wąskokadłubowych boeingów 737-800, które zabierają na pokład 180 pasażerów. Filarem są jednak szerokokadłubowe Dreamlinery. Linie lotnicze z Hiszpanii eksploatują w tym momencie dwanaście boeingów wersji 787-9, które mogą pomieścić 333 pasażerów, a także dziesięć mniejszej wersji 787-8, które zabierają na pokład 296 podróżnych. Oczekiwane dostawy obejmują ponadto piętnaście kolejnych boeingów 787-9 oraz 31 boeingów wersji 737 MAX 8.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.