Partner serwisu
Biznes i przemysł

Air France i KLM w projekcie promującym ekologiczne loty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Air France KLM

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Air France i KLM w projekcie promującym ekologiczne loty
fot. Air France KLM
Linie lotnicze Air France i KLM zrealizowały cztery specjalne loty, podczas których zastosowano wszystkie aktualnie dostępne środki i narzędzia w celu maksymalnej redukcji emisji CO2 i minimalizacji wpływu na środowisko. Dwa rejsowe loty Air France - do Montrealu i Lizbony oraz dwa połączenia KLM - do Edmonton i Porto odbyły się w ramach projektu „Skyteam Sustainable Flight Challenge”, w którym bierze udział szesnastu członków sojuszu SkyTeam.

W pierwszej połowie maja linie zrzeszone w aliansie podejmują wyzwanie przeprowadzenia możliwie najbardziej ekologicznych operacji lotniczych, aby stymulować innowacje oraz wspólnie gromadzić wiedzę i dzielić się doświadczeniami. Projekt ma także na celu przyspieszenie transformacji branży lotniczej, aby przeciwdziałać skutkom kryzysu klimatycznego.

Poprzez udział w akcji, Air France i KLM mają zamiar mierzyć skuteczność dostępnych już rozwiązań, takich jak np. stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, badać nowe, innowacyjne metody, takie jak np. szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji trasy lotu czy bezzałogowy transport bagażu na lotnisku, a także zaangażować pasażerów i tworzyć usługę lotniczą w poszanowaniu środowiska, zgodnie z oczekiwaniami klientów.

Pomysłodawcą „Skyteam Sustainable Flight Challenge” jest grupa entuzjastycznych pracowników KLM, zainspirowanych słynnym wyścigiem lotniczym Londyn - Melbourne, który odbył się w 1934 roku. Podobnie jak kiedyś wyzwaniem były loty dalekiego zasięgu i globalny dostęp do świata, teraz głównym zadaniem całej branży lotniczej jest obniżenie emisji dwutlenku węgla. Pod koniec czerwca wyniki uczestniczących w tym projekcie linii lotniczych zostaną ocenione przez niezależną komisję w czterech kategoriach: wpływ, innowacyjność, skalowalność i współpraca, a cała zgromadzona wiedza zostanie udostępniona partnerom SkyTeam.

W ramach projektu „Skyteam Sustainable Flight Challenge” linie KLM zrealizowały dwa loty, które odbyły się 7 maja: rejs KL0675 z Amsterdamu do Edmonton (Kanada) oraz rejs KL1713 z Amsterdamu do Porto (Portugalia). linie Air France zrealizowały natomiast dwa loty, które odbyły się 3 i 4 maja: z Paryża (CDG) do Lizbony (Portugalia) oraz Montrealu (Kanada). Podczas tych lotów obaj przewoźnicy zastosowali szereg działań i narzędzi na różnych etapach podróży, mających na celu redukcję emisji dwutlenku węgla i zmniejszenie wpływu operacji lotniczej na środowisko naturalne:

1. Energooszczędne samoloty – loty zrealizowano aktualnie najbardziej energooszczędnymi samolotami we flocie KLM: Boeingiem 787-10 (rejs do Edmonton) oraz Embraerem 190 (rejs do Porto), które ze względu na swoją budowę, wagę i parametry silników pozwalają na mniejsze spalanie, a tym samym niższą emisję CO2. W przypadku Air France zdecydowano się na airbusy A350 (lot do Kanady) oraz A220 (lot do Lizbony). Zastosowanie energooszczędnej floty jest jednym z dwóch (obok zrównoważonego paliwa lotniczego) najskuteczniejszych sposobów redukcji emisji CO2.

2. Zrównoważone paliwo lotnicze – podczas wspomnianych lotów, samoloty były napędzane mieszanką składającą się z 39 procent zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). W przypadku rejsów Air France zastosowano mieszankę z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w wysokości 16 procent w przypadku lotu do Montrealu oraz 30 procent przy locie do Lizbony. Paliwa te powstają z biomasy, takiej jak zużyty olej spożywczy w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym i nie konkurują z łańcuchem dostaw żywności. Ich wykorzystanie pozwala obniżyć emisję CO2 średnio o 80 procent w całym cyklu
życia. 

3. Obniżenie wagi całkowitej samolotu – Air France i KLM podjęły szereg działań, aby zminimalizować całkowitą wagę samolotu, między innymi za pomocą modelowania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji dokładnie obliczono przewidywane zapotrzebowania na wodę podczas lotu, tankując dokładną ilość, a przed lotem, pasażerów klasy biznes (World Business Class) poproszono o wcześniejszy wybór preferowanego posiłku, aby załadować na pokład tylko niezbędny catering.

4. Eko-pilotaż – dzięki ścisłej współpracy pilotów z kontrolerami ruchu lotniczego, podczas obu rejsów zastosowano najbardziej optymalną trasę przelotu, unikając zbędnych „objazdów”.

5. Optymalizacja załadunku
– załadunek samolotu został maksymalnie zoptymalizowany, aby zapewnić najlepszy środek ciężkości, co pozwoliło poprawić aerodynamikę i wygenerować oszczędności paliwa od 1,5 do 2 procent. W przypadku Air France zastosowano innowacyjny, nowy typ wózka cateringowego. 

6. Zrównoważony catering i serwis pokładowy bez plastiku – Podczas obu lotów Air France zaoferował pasażerom posiłki w całości przygotowane we Francji. Rejs do Lizbony obejmował catering w 100
procentach wegetariański, natomiast podróżni do Montrealu otrzymali do wyboru (na podstawie wcześniejszej preselekcji) danie mięsne pochodzące z Francji, rybę pochodzącą ze zrównoważonych połowów
certyfikowanych MSC lub opcję wegetariańską. Zastosowano specjalne lekkie tace z tworzywa z recyklingu, które można poddać ponownemu przetworzeniu, zastawę pokładową wykonaną z celulozy, drewniane sztućce i mieszadełka, papierowe kubki, wycofano też z użycia indywidualne plastikowe butelki. Oferta gastronomiczna w salonach lotniskowych Air France została skomponowana tak, aby zminimalizować ślad węglowy. Pasażerowie mają do dyspozycji lokalne i sezonowe produkty oraz naczynia wielokrotnego użytku. Usprawniono także system sortowania w postaci selektywnej segregacji śmieci (puszki, butelki, pudełka) już na pokładzie podczas lotów.

7. Cargo w ładowni podróżowało na lżejszych paletach, zabezpieczone lżejszymi siatkami. 

8. Zeroemisyjna obsługa naziemna
– załadunek rejsów odbył się za pośrednictwem pojazdów napędzanych energią elektryczną lub biodieslem. 

9. Indywidualna kompensacja CO2
- pasażerowie obu rejsów zostali poinformowani o udziale w specjalnym locie oraz o tym, jak mogą podróżować w sposób bardziej zrównoważony, na przykład poprzez kompensację śladu węglowego swojego lotu za pośrednictwem CO2ZERO lub poprzez wniesienie wkładu na zakup dodatkowego SAF.

Udział Air France w inicjatywie „Skyteam Sustainable Flight Challenge”, stanowi namacalny dowód realizacji nowej strategii redukcji CO2 „Air France ACT” ogłoszonej przez przewoźnika miesiąc temu. Nowa strategia dekarbonizacji zakłada, że do roku 2030 Air France obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu z rokiem 2019, co jest równoznaczne z 12-procentowym spadkiem całkowitej emisji. Przeprowadzone loty specjalne potwierdzają, że przy zaangażowaniu wszystkich dostępnych środków i narzędzi osiągnięcie wyznaczonego celu jest możliwe.

– Po tym jak ogłosiliśmy nowe, naukowo poparte cele Air France w zakresie redukcji emisji CO2 zależało nam, aby w konkretny i namacalny sposób zilustrować, jak branża lotnicza musi się zmienić w obliczu kryzysu klimatycznego. Podczas dwóch z naszych rejsów - do Montrealu i Lizbony, przy zaangażowaniu partnerów i klientów Air France, udało nam się udowodnić skuteczność istniejących sposobów i narzędzi, a także zastosować nowe rozwiązania, które pozwolą nam jeszcze bardziej zredukować emisję CO2 w przyszłości. Mimo, że transformacja branży lotniczej względem środowiska jest wymagająca i złożona, jesteśmy zdeterminowani, aby zbadać wszystkie możliwości i drogi do celu. Cieszymy się z szansy poznania i wykorzystania innowacji stosowanych przez inne linie członkowskie sojuszu SkyTeam, podzielające nasz wspólny cel, którym jest ograniczenie globalnego ocieplenia, zgodnie w porozumieniem paryskim – powiedział Vincent Etchebehere, wiceprezes w Air France.

 – Trzy lata temu, w 2019 roku KLM zainicjował kampanię „Lataj odpowiedzialnie” (Fly Responsibly) zapraszając inne linie lotnicze do współpracy i dzielenia się najlepszymi praktykami po to, aby wspólnie zmieniać naszą branżę i realizować operacje lotnicze w sposób bardziej zrównoważony. Teraz nadszedł czas na kolejny krok i bardziej konkretne wyzwanie: Które linie lotnicze zdołają realizować zarówno dalekie, jak i
krótkodystansowe loty w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska? Inicjatywa „Sustainable Flight Challenge”, w której bierzemy udział, wywołała olbrzymi entuzjazm wśród naszych pracowników, którzy przedstawiają swoje pomysły na to, jak możemy latać bardziej ekologicznie. Kolejnym pozytywnym aspektem jest fakt, że linie członkowskie sojuszu zgodziły się podjąć wyzwanie i podzielić zdobytymi doświadczeniami. Nie sposób też pominąć zaangażowania naszych klientów oraz partnerów z branży, takich jak producenci paliwa zrównoważonego (SAF), producenci silników lotniczych, lotniska i wielu innych. Ten duch współpracy sprawia, że transformacja lotnictwa w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości jest możliwa i wykonalna – wyznał z kolei René de Groot, dyrektor operacyjny KLM. 

Podczas wspomnianych lotów specjalnych KLM do Kanady i Portugalii zastosowano łącznie ponad 50 nowych i dotychczas stosowanych metod i narzędzi w celu maksymalnej redukcji emisji CO2 i minimalizacji wpływu na środowisko. W projekcie zaangażowane były wszystkie działy KLM oraz liczni partnerzy, między innymi lotnisko Edmonton, lotnisko Amsterdam Schiphol, kontrola ruchu lotniczego w Holandii (LVNL) i
General Electric. Zastosowane środki, a w szczególności nowe metody i narzędzia zostaną poddane ocenie, aby następnie podjąć decyzję co do ich dalszego wdrażania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Dodatkowe cele Air France i KLM w zakresie redukcji emisji CO2

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Dodatkowe cele Air France i KLM w zakresie redukcji emisji CO2

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5