Air France i narodowy przewoźnik kolejowy SNCF Voyageurs od 30 lat rozwijają współpracę między transportem lotniczym i kolejowym. Wykorzystując komplementarność środków transportu, partnerzy oferują wspólny produkt Train+Air – czyli zintegrowaną podróż lotniczo-kolejową na jednym bilecie. W ciągu ostatnich trzech lat, od 2022 roku, liczba tras objętych usługą transportu łączonego Train+Air wzrosła o blisko 50 procent - z 28 do 41. Na jednym bilecie, łączącym pociąg i samolot można podróżować na trasach we Francji i Europie, w tym z Polski. Transport intermodalny to jeden z obszarów – obok modernizacji floty, ekopilotażu i zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) - na których Air France opiera się realizując swoje cele względem środowiska. Przewoźnik zobowiązał się, że do roku 2030 obniży emisję CO2 o 30 procent na pasażera na kilometr.*
Transport łączony Train+Air
Od trzech dekad Air France i koleje SNCF Voyageurs oferują wspólnie usługę transportu łączonego Train+Air (dawniej pod nazwą TGV Air). Oferta obejmuje aktualnie 41 tras tras pociąg+samolot z/do 2 paryskich lotnisk – Charles de Gaulle i Orly. W ciągu ostatnich trzech lat, od 2022 roku, liczba tras objętych usługą transportu łączonego Train+Air wzrosła o blisko 50 procent - z 28 do 41. 22 dworce kolejowe we Francji mają bezpośrednie połączenie z dwoma paryskimi lotniskami – im. Charles de Gaulle i Orly, skąd pasażer może kontynuować podróż samolotem, w ramach w pełni cyfrowej usługi, która umożliwia połączenie dwóch środków transportu w jednej rezerwacji. Zaletą usługi Train+Air poza niższym wpływem na środowisko, jest gwarancja ciągłości podróży w przypadku np. opóźnienia, co oznacza, że podróżny otrzymuje niezbędną pomoc i miejsce na kolejnym dostępnym locie, czy w pociągu, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Tego typu bilet można zarezerwować poprzez stronę airfrance.pl i dotyczy to również podróży z Polski. Przykładowo wybierając trasę Warszawa – Avignon, czy Kraków- Strasbourg otrzymamy bilet na podróż łączoną.
Od 2019 r. z usługi Train+Air skorzystało ponad 600 tysięcy klientów Air France, co dowodzi rosnącego zainteresowania podróżami łączonymi. Statystyki za ubiegły rok wskazują, że najpopularniejszymi trasami były połączenia z/do Lyonu, Lille i Strasburga, realizowane na odcinku do/z Paryża (CDG) pociągiem, a następnie samolotem do Ameryki Północnej czy na Karaiby.
Transport intermodalny rozwija się też w innych krajach. Obecnie z usługi samolot + pociąg (w ramach jednego biletu), klienci Air France i KLM mogą korzystać na terenie 4 krajów: Francji, Belgii, Szwajcarii i Niemiec:
- we Francji - 22 stacje kolejowe są połączone z paryskimi lotniskami CDG i Orly, skąd można kontynuować podróż samolotem;
- w Szwajcarii - 3 stacje kolejowe mają połączenie TGV z lotniskiem w Zurichu oraz 4 stacje z lotniskiem w Genewie;
- w Belgii – Bruksela ma połączenie TGV z lotniskami w Amsterdamie i w Paryżu;
- w Niemczech – 5600 stacji kolejowych działa w połączeniu z międzynarodowymi lotami KLM.
*w porównaniu z 2019 r.