Grupa Air France-KLM podpisała dziś (30 lipca) w Tuluzie zobowiązanie (MoU) do zakupu 60 airbusów A220-300. Nowe samoloty zasilą flotę Air France (AF). Przewoźnik podjął także decyzję w sprawie końca A380 we flocie, ale na razie nie przedstawił następcy tych maszyn.
Oprócz zamówienia 60 maszyn A220 przewoźnik posiadać będzie także 30 opcji oraz 30 praw zakupu większego A220-300. Dostawy nowych samolotów rozpoczną się we wrześniu 2021 r, zakończą w 2026 r. Nowe A220-300 będą sukcesywnie zastępować flotę airbusów A318 i A319, których łącznie przewoźnik posiada 51 sztuk. Opcje i prawa zakupu mogą być wykorzystane do powiększenia floty lub wsparcia spółki zależnej Air France-HOP! Według wstępnych danych A220-300 AF zabiorą na pokład 149 pasażerów. Dla porównania A318 i A319 zabierają na pokład kolejno 131 i 142/143 pasażerów.
– Zakup tych zupełnie nowych samolotów A220-300 jest idealnie dopasowany do ogólnej strategii modernizacji i harmonizacji floty Air France-KLM. Ten samolot charakteryzuje się optymalną wydajnością operacyjną i ekonomiczną oraz pozwala nam na dalszą poprawę śladu środowiskowego dzięki niskiemu zużyciu paliwa i zmniejszeniu emisji. Jest również doskonale dostosowany do naszej krajowej i europejskiej sieci co umożliwi Air France bardziej efektywne latanie na trasach krótko i średniodystansowych – powiedział Benjamin Smith, prezes grupy Air France-KLM.
O tym, że zarząd grupy AF-KLM planuje ogłosić zamówienia samolotów wąskokadłubowych i poinformować o końcu A380 w okolicy daty prezentacji wyników finansowych informowaliśmy dwa tygodnie temu w artykule "
Air France chce wycofać A380 i planuje zamówienie A220 i A320neo".
– To zaszczyt dla Airbusa, że Air France, nasz ceniony od dawna klient, zaufał naszemu najnowszemu członkowi rodziny, A220, w planach odnowienia swojej floty. Zobowiązujemy się do wspierania Air France naszymi A220. Cieszymy się, że możemy przystąpić do tego partnerstwa i nie możemy się doczekać, kiedy zobaczymy pierwszego A220 w barwach Air France - powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.
Airbus A220 ze zwiększonym zasięgiem i MTOWAirbusy A220, które będą dostarczone do Air France, będą posiadać zwiększoną maksymalną masę do startu (MTOW) oraz zasięg. W maju Airbus podjął decyzję, że maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrośnie dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększy także maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100, czyli około 833 km (450 nm) więcej niż obecnie. Aktualnie podstawowa maksymalna masa do startu (MTOW) wynosi 60,8 t dla A220-100 i 67,6 t dla A220-300. Dzięki zwiększeniu jej o 2,3 t będzie ona wynosić kolejno 63,1 i 69,9 t.
Stary bombardier CSeries, nowy airbus A220Znany kiedyś pod nazwą bombardier CSeries, a obecnie airbus A220, to najnowszy produkt europejskiego producenta. Jest to dwusilnikowy, wąskokadłubowy samolot odrzutowy średniego zasięgu. Rodzina nowych maszyn została podzielona na dwa modele: A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności. Łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji.
Produkcja tych maszyn była mocno opóźniona – samolot miał wejść do użytku już w 2013 r. Jednak przez słabą sprzedaż i koszty produkcji Bombardier popadł w tarapaty finansowe, a projekt został uratowany w 2014 r. przez dofinansowanie rządu regionalnego kanadyjskiej prowincji Quebec. W ubiegłym roku program uratował Airbus poprzez przejęcie połowy udziałów. Do tej pory zamówiono 551 maszyn A220: 88 A220-100 oraz 463 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono 78 samolotów tego typu. Największą flotę A220 na świecie posiada obecnie linia Swiss mająca 28 takich maszyn.
A380 tylko do 2022 r.Już w listopadzie 2018 r. Air France informowało, że będzie ograniczać flotę A380. Teraz wiemy, że na koniec tego roku z floty odejdą trzy A380, a do grudnia 2022 r. przewoźnik chce latać tylko siedmioma takimi maszynami, w których zainwestuje w lekki retrofit kabiny. Z siedmiu airbusów A380, które pozostaną we flocie w latach 2020-2022, pięć jest własnością przewoźnika, a pozostałe dwa są leasingowane. Obecne konkurencyjne środowisko lotnicze ogranicza rynki, na których A380 może latać dla grupy z zyskiem stąd decyzja o ich wycofaniu. Na razie nie wiemy jaki samolot zostanie następcą tych maszyn, ponieważ grupa AF-KLM rozważa różne możliwe opcje wymiany tych samolotów na maszyny nowej generacji, które są obecnie dostępne na rynku. Nieoficjalnie mówi się, że mogą to być airbusy A350-1000 oraz boeingi B787-9/10. Przy okazji A380 warto dodać, że w tym roku
Airbus poinformował o końcu produkcji A380, który nastąpi w 2021 r.
Obecnie flota przewoźnika składa się z 223 samolotów: 18 airbusów A318, 33 A319, 43 A320, 20 A321, 15 A330, pięciu A340-300, 10 A380, 70 boeingów B777-200/300ER oraz dziewięciu B787-9 Dreamliner. Przewoźnik oczekuje na dostawę 30 samolotów szerokokadłubowych: trzech boeingów B787-9 oraz 27 airbusów A350-900.