Linie Air India odebrały tuż przed świętami (23 grudnia) pierwszego z 40 airbusów A350. Indyjski przewoźnik leasinguje samolot od HSBC Aircraft Finance. Z początkiem 2024 r. maszyna zacznie latać z pasażerami.
A350-900 numer jeden dla indyjskie linii, to samolot o oznaczeniu MSN 554 posiadający
najnowsze malowanie, napędzany silnikami Rolls-Royce Trent XWB i rejestracji VT-JRA. A350 Air India zabierze na pokład 316 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: w klasie biznesie jest 28 w pełni rozkładanych foteli (1-2-1), w ekonomicznej premium 24 (2-3-2), natomiast w klasie ekonomicznej poleci 264 pasażerów (3-3-3). Wyposażenie kabin dla Air India dostarcza firma Collins Aerospace.
- Przylot tego nowego samolotu jest dla mnie "dniem czerwonych liter”. Symbolizuje to restrukturyzację naszej linii jej zaangażowanie w wyznaczanie nowych standardów. Jest to również dla nas, pod wieloma względami, deklaracja odrodzenia indyjskiego lotnictwa na arenie światowej- powiedział Campbell Wilson, dyrektor generalny Air India.
Samolot zadebiutuje na siatce połączeń w styczniu 2024 r., obsługując początkowo sektory krajowe w celu zapoznania się załóg z nowym samolotem przed wdrożeniem ich na trasach międzynarodowych. Air India spodziewa się odebrać kolejnych pięć A350-900 do końca marca 2024 r. Wilson twierdzi, że pierwsze trasy dla A350 zostaną ogłoszone w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Do Air India trafi łącznie 40 airbusów A350: sześć A350-900 oraz 34 A350-1000. Kolejna maszyna dla przewoźnika, która wkrótce zostanie dostarczona, to samolot o numerze seryjnym MSN 558. Jako ciekawostkę warto dodać, że wszystkie A350-900, które odbiera indyjska linia, to samoloty przeznaczone dla Aerofłotu, których Airbus nie jest w stanie dostarczyć do klienta ze względu na sankcje nałożone na Rosję przez USA oraz UE i państwa od nich zależne.
Fuzja z linią Vistara
Flota Air India zostanie powiększona po sfinalizowaniu fuzji z Vistarą. Obie linie lotnicze mają ten sam podmiot dominujący, Tata Group. W wyniku fuzji samoloty Vistara zostaną włączone do floty Air India, dodając do niej kolejnych 70 maszyn. Szef Air India spodziewa się, że fuzja zostanie sfinalizowana do końca 2024 r.
Zamówienie 470 samolotów
Dostawa nowego A350, to pokłosie zamówienia przez Air India 470 nowych samolotów Airbusa i Boeinga w ramach umów o łącznej wartości 70 mld dolarów. Dostawy tych maszyn rozpoczęły się w listopadzie br. i będą trwały do końca 2029 r.
Umowa zakupu została potwierdzona w czerwcu tego roku przy okazji
salonu Paris Air Show. Zamówienia obejmują:
140 Airbusów A320neo, 70 A321neo, 34 A350-1000, sześć A350-900,
190 Boeingów 737MAX, 20 B787-9 oraz 10 B777-9X.
Flota grupy Air India
Obecna flota linii Air India wraz ze spółkami Air India Express i AIX Connect składa się ze 192 samolotów: 17 airbusów A319, 33 A320, 40 A320neo, 13 A321, czterech A321neo, jednego A350-900, 26 boeingów B737-800, ośmiu B777-200, 15 B777-300ER oraz 27 B787-8 Dreamliner.
Przewoźnik czeka na dostawę 495 samolotów: 160 A320neo, 70 A321neo, pięciu A350-900, 34 A350-1000, 188 boeingów z rodziny B737 MAX, ośmiu B777-300ER, 10 B777-9X oraz 20 B787-9.
Rodzina A350
A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A330-300, A340-600/600 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu) oraz wersji cargo A350F. Samolot napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm), które są najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta.
Do końca listopada br. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1083 samoloty A350: 821 A350-900, 212 A350-1000 oraz 50 maszyn A350F. Do 30 grudnia br. francuski producent dostarczył 572 maszyny 41 liniom lotniczym: 494 A350-900 oraz 78 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (63), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Warto także dodać, że w tym roku program ten przekroczył w 1000 sprzedanych samolotów.