Air India ogłosiła w ostatnich dniach leasing 12 dodatkowych samolotów: sześciu boeingów B777-300ER oraz sześciu airbusów A320neo w celu rozbudowy floty. W najbliższym czasie indyjski przewoźnik odbierze łącznie 42 samoloty. W październiku br. linia poinformowała o leasingu 30 maszyn: pięciu B777 oraz 21 samolotów z rodziny A320neo.
Wyleasingowane w grudniu br. samoloty zostaną wprowadzone w pierwszych miesiącach 2023 r. Decyzja o wydzierżawieniu 12 samolotów jest dodatkiem do 30 wyleasingowanych wcześniej w tym roku, 21 airbusów A320, czterech A321 i pięciu szerokokadłubowych boeingów B777-200LR. Te ostatnie dołączą do floty między grudniem br. a marcem 2023 r. i będą wykorzystywane głównie na trasach do USA. Z samolotów wąskokadłubowych, cztery maszyny A321neo prawdopodobnie dołączą do floty przewoźnika w I kwartale 2023 r., podczas gdy 21 A320 zostanie wprowadzonych w drugiej połowie 2023 r. Samoloty te będą wykorzystywane na trasach krajowych, a także na krótkich i średnich lotach międzynarodowych w regionie.
Samoloty B777-300ER będą posiadać konfigurację czterech klas: pierwszej, biznesowej, ekonomicznej premium i ekonomicznej i będą wykorzystywane do łączenia indyjskich metropolii z kolejnymi międzynarodowymi destynacjami. W ramach agresywnego planu ekspansji Air India, w ostatnich tygodniach 19 uziemionych od dłuższego czasu samolotów powróciło do latania, a dziewięć kolejnych ma wrócić do końca tego roku.
Linia ogłosiła także plany odnowienia całej swojej obecnej floty szerokokadłubowej, składającej się z 27 samolotów B787-8 i 13 B777, przeznaczając na ten cel ponad 400 mln dolarów amerykańskich. Remont będzie obejmować całkowite odnowienie istniejących wnętrz kabin, w tym dodanie najnowszej generacji foteli i najlepszej w swojej klasie rozrywki pokładowej (IFE) we wszystkich klasach. Ponadto, w obu flotach zostanie wprowadzona klasa ekonomiczna premium.
Szybka ekspansja i próba walki o rynek indyjski
W ramach ekspansji Air India zwiększy częstotliwość lotów pomiędzy kluczowymi miastami w sektorze krajowym, a także ogłosiła bezpośrednie loty z Indii do takich miast jak Doha, San Francisco, Vancouver i Birmingham. Ponadto Air India zamierza rozpocząć bezpośrednie loty z Delhi do kilku miast europejskich jak Mediolan, Wiedeń i Kopenhaga, a także z Bombaju do Nowego Jorku, Paryża i Frankfurtu.
Decyzja Air India o dodaniu 42 kolejnych samolotów w ciągu najbliższych miesiący jest ważnym krokiem z kilku powodów. Pierwszym z nich jest możliwość rozpoczęcia oferowania nowego produktu pokładowego, zwłaszcza w klasie biznes, bez kosztownych modernizacji, co rozwiązuje jeden z największych problemów Air India. Drugim jest zapewnienie szybkiej ekspansji zarówno w kraju, jak i za granicą, co nada linii rozpędu w konkurencji z lokalnymi gigantami branżowymi. Warto dodać, że od
27 stycznia br. Air India ma nowego właściciela i trafiła do spółki Tata Group.
- Rozwój siatki połączeń jest istotną częścią transformacyjnej naszej linii. Pozostajemy zaangażowani w zwiększanie łączności i częstotliwości lotów zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Te dodatkowe leasingi samolotów będą wspierać nasz krótkoterminowy wzrost, nawet gdy sfinalizujemy plany odświeżenia i znacznego zwiększenia naszej floty - powiedział Campbell Wilson, prezes i dyrektor zarządzający Air India.
Flota grupy Air India
Obecna flota linii Air India wraz z Air India Express i Air India Regional składa się ze 144 samolotów: ośmiu ATR-ów 72-600, 18 airbusów A319, dziewięciu A320, 27 A320neo, 14 A321, 24 boeingów B737-800, czterech B777-200, 13 B777-300ER oraz 27 B787-8 Dreamliner.