Linie Air India na kolejnych dużych zakupach. W 2023 r. zamówiły one 250 samolotów Airbusa, a teraz ujawniły zakup kolejnych 100 maszyn, które obejmuje 10 samolotów z rodziny A350 oraz 90 z rodziny A320neo. Przewoźnik wybrał także pakiet serwisowy i cyfrowy francuskiego producenta, aby wesprzeć transformację i nową strategię rozwoju swojej floty.
Najnowsze zamówienie, które jest już uwzględnione w portfelu zamówień Airbusa za ten rok, stanowi uzupełnienie kontraktu na
40 maszyn A350 i 210 odrzutowców z rodziny A320neo zamówionych przez Air India w czerwcu 2023 r. Łącznie przewoźnik zamówił w Airbusie 350 samolotów, z czego dostarczono już sześć A350-900.
Kolejne A350 będą także dodane do usługi Flight Hour Services (FHS) Airbusa, którą przewoźnik wybrał w 2023 r. Pakiet usług FHS-C pomoże zoptymalizować niezawodność i rentowność rosnącej floty A350. Zawarty w tej dziedzinie kontrakt potwierdza pozycję Airbusa jako największego na świecie dostawcy usług serwisowych dla A350 w trybie power-by-the-hour. Airbus Flight Hour Services (FHS) to kompleksowa usługa materiałowa i serwisowa oparta o umowną stałą stawkę godzinową. FHS-C zapewni Air India zapewni dostęp do części zamiennych, w tym zapasów zgromadzonych w bazie w New Delhi. Zapewni również dostęp do usług naprawczych i technicznych w odniesieniu do szerokiej gamy komponentów samolotowych. Usługa da oszczędności w kosztach ich utrzymania.
- Wraz z tempem wzrostu liczby pasażerów w Indiach, przewyższającym trendy obserwowane w reszcie świata, znacznie poprawiającą się infrastrukturą i ambicjami młodego pokolenia Hindusów, które coraz częściej podróżuje globalnie, widzimy argumenty przemawiające za tym, aby Air India rozszerzyła przyszłą flotę poza 470 samolotów zamówionych w zeszłym roku. Dodatkowe 100 Airbusów pomoże zapewnić Air India większy wzrost przychodów i przyczyni się do realizacji misji budowania Air India jako światowej klasy linii, która łączy Indie z każdym zakątkiem świata - powiedział Natarajan Chandrasekaran, prezes Tata Sons i Air India.
Linie Air India zaczęły eksploatację A350 w styczniu 2024 r. Był to jednocześnie debiut tego szerokokadłubowego samolotu na rynku indyjskim. Podczas tegorocznego Farnborough Airshow linie Air India zaprezentowały na wystawie statycznej airbusa A350-900. Prezentowany samolot, to maszyna o rejestracji VT-JRH, szósty A350 we flocie, w której można było zobaczyć najnowszą wersję kabiny pasażerskiej przewoźnika. Więcej o tym a artykule "
FIA2024: Pokład nowego airbusa A350 linii Air India (zdjęcia)".
- Będąc osobiście świadkiem ogromnego rozwoju indyjskiego sektora lotniczego w ostatnich miesiącach, cieszę się, że Air India potwierdziła zaufanie do Airbusa dzięki dodatkowemu zamówieniu na samoloty z rodziny A320 i A350. Dzięki stałemu partnerstwu jesteśmy zaangażowani we wspieranie sukcesu planu transformacji Air India „Vihaan.AI” pod wizją i kierownictwem firmy Tata - powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.
Do Air India trafi łącznie 50 maszyn A350: 16 A350-900 oraz 34 A350-1000. Jako ciekawostkę warto dodać, że wszystkie A350-900, które do tej pory odebrała indyjska linia, to samoloty przeznaczone pierwotnie dla Aerofłotu, których Airbus nie był w stanie dostarczyć ze względu na sankcje nałożone na Rosję przez USA oraz UE i państwa od nich zależne. Jednak aby przyspieszyć proces dostawy, linia zachowała taką samą konfigurację pokładu, ale zmodyfikowała tkaniny i paletę kolorów, w celu lepszego odzwierciedlenia wizerunku i tożsamości marki.
Flota grupy Air IndiaObecna flota linii Air India wraz ze spółką Air India Express składa się z 298 samolotów: sześciu airbusów A319, 31 A320, 106 A320neo, 13 A321, 14 A321neo, sześciu A350-900, 26 boeingów B737-800, 35 B737 MAX 8, ośmiu B777-200, 19 B777-300ER, 27 B787-8 oraz siedmiu B787-9.
Przewoźnik, wraz ze spółkami zależnymi, czeka na dostawę 532 samolotów: 300 samolotów z rodziny A320neo (A320neo i A321neo), 10 A350-900, 34 A350-1000, 155 boeingów z rodziny B737 MAX, trzech B777-300ER, 10 B777-9X oraz 20 B787-9.
Rodzina A350Do końca listopada 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1345 samolotów A350: 988 A350-900, 302 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 628 maszyny 42 liniom lotniczym: 538 A350-900 oraz 90 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48).