Włoska linia lotnicza Air Italy, której jednym z właścicieli jest Qatar Airways, ma zaprzestać działalności, a jej loty zostaną natychmiast przejęte przez innych operatorów. Akcjonariusze Air Italy zdecydowali o postawieniu przewoźnika w stan likwidacji po spotkaniu, które odbyło się dziś (11 lutego) w Mediolanie.
Inwestorzy Air Italy Qatar Airways i Aga Khan postanowili postawić walczącego przewoźnika w stan likwidacji, powołując się na „trwałe i strukturalne warunki” na rynku. Jednym z głównych powodów był
B737 MAX 8 a raczej jego uziemienie i brak jasnych perspektyw co do powrotu tych maszyn. Aga Khan, który założył przewoźnika Meridiana w 1963 r., nie chciał zapewnić dodatkowych funduszy, a Qatar Air nie może zwiększyć swojego udziału powyżej 49 proc. z powodu przepisów Unii Europejskiej. Rada nadzorcza przewoźnika poinformowała, że w dniach 11–25 lutego jego rejsy będą obsługiwane przez inne linie lotnicze bez żadnych zmian w rozkładzie. Pasażerom, którzy mają zarezerwowane loty po tym okresie, będą oferowane zwroty pieniędzy lub zmiana podróży na innego przewoźnika.
Upadek Air Italy ma miejsce 2 lata po objęciu przez Qatar Airways mniejszościowego 49 proc. udziału w linii lotniczej. Mimo różnych doniesień prasowych Qatar Airways twierdzi, że był gotowy kontynuować wspieranie włoskiej linii lotniczej. - Byliśmy ponownie gotowi odegrać naszą rolę we wspieraniu rozwoju linii lotniczej, ale byłoby to możliwe tylko przy zaangażowaniu wszystkich akcjonariuszy - możemy przeczytać w oficjalnym oświadczeniu linii Qatar Airways. Katarski przewoźnik twierdzi, że „udzielił wszelkiej możliwej pomocy” Air Italy i jego biznesplanowi - w tym zapewnianie samolotów i zamawianie dodatkowych oraz „mocno wierzył” w linię lotniczą i jej potencjał. Operator z Bliskiego Wschodu dodaje, że poparł decyzje zarządcze i w razie potrzeby zapewnił zastrzyki finansowe na gładkie przeprowadzenie upadku.
- Nawet przy zmieniającym się otoczeniu konkurencyjnym i coraz trudniejszych warunkach rynkowych, które poważnie wpływają na przemysł transportu lotniczego, Qatar Airways nieustannie potwierdza swoje zobowiązanie… do dalszego inwestowania w spółkę - dodaje Qatar Airways.
Air Italy (AIR ITALY S.p.A.) była prywatną włoską linią lotniczą z siedzibą w Olbii na Sardynii. Firma była drugą co do wielkości linią lotniczą we Włoszech, po włoskim przewoźniku Alitalia, i 40. linią lotniczą w Europie pod względem liczby pasażerów za 2019 r. Linia lotnicza była spółką zależną AQA Holding, należącą do Alisarda (51 proc.) i Qatar Airways (49 proc.),
po tym jak w lutym 2018 połączyła się z włoską Meridianą i przedstawiła Qatar Airways jako największego inwestora. Linia obsługiwała ponad 34 regularnych połączeń krajowych, europejskich i międzykontynentalnych. Przewoźnik działał z głównego hubu na lotnisku Malpensa w Mediolanie. Flota Air Italy na koniec operacji składała się z 12 samolotów: czterech airbusów A330-200, jednego boeinga B737-700, trzech B737-800 oraz trzech B737 MAX 8. Warto dodać, że w latach 2007 - 2012 Air Italy obsługiwała pod marką Air Italy Polska (potem Air Poland) rejsy czarterowe z Polski.