Po 696 dniach zaparkowania na pustyni, Air New Zealand szykuje swój pierwszy samolot B777-300ER do odlotu z Victorville. W 2020 r. linie wysłały cztery B777-300ER na długoterminowy parking na pustyni Mojave. Wszystko to z powodu pandemii Covid-19, która ograniczyła harmonogram lotów wielu linii lotniczych do niezbędnego minimum.
Kiedy ostatni z tych samolotów został przebazowany pod koniec 2020 r., nie było wiadomo, kiedy ostatecznie powrócą. Teraz, w obliczu ogromnego zapotrzebowania na loty, linia ANZ przywraca swoje największe szerokokadłubowe odrzutowce, aby wzmocnić rosnącą siatkę połączeń.
Dyrektor operacyjny Air New Zealand Alex Marren twierdzi, że to wspaniałe uczucie, że te samoloty wracają do służby, aby pomóc przygotować przewoźnika do większego latania. - Nikt nie mógł przewidzieć, co się stanie w czasie pandemii, a teraz, gdy popyt odbił się szybciej niż przewidywano, wiedzieliśmy, że nadszedł czas, aby sprowadzić te samoloty z Victorville. Kiedy zapadła trudna decyzja o zaparkowaniu naszej floty B777 wiedzieliśmy, że pustynia jest idealnym środowiskiem ze względu na ciepłe i suche warunki. Po przechowywaniu przez prawie dwa lata w tym klimacie, wychodzą one z długoterminowego zaparkowania w bardzo dobrym stanie.
Przygotowanie może zająć do ośmiu tygodni
Jak wyjaśnił Marren, potrzeba od około sześciu do ośmiu tygodni, aby zaparkowany B777 na pustyni był gotowy do lotu, a zespół współpracuje z lokalnym dostawcą usług konserwacyjnych, aby "reanimować" samolot na pustyni.
Cały proces rozpoczyna się od mycia maszyny, aby pozbyć się kurzu i brudu, który nagromadził się podczas długotrwałego parkowania na pustyni Mojave. Następnie zespoły techniki usuwają osłony ochronne i materiały na kołach, czujnikach i skrzydłach oraz podejmują gruntowny program serwisowy i konserwacyjny, aby doprowadzić samolot do stanu używalności i gotowości do ponownego lotu.
- Od serwisowania kół na podwoziu do sprawdzenia tapicerki i systemu rozrywki pokładowej w kabinie, wiele pracy wkłada się w te samoloty, aby upewnić się, że są gotowe do powitania klientów z powrotem na pokładzie. Obserwujemy również uważnie samoloty podczas ich całego pobytu na pustyni. Dzięki regularnym przeglądom i konserwacji, które miały miejsce podczas ich pobytu w Victorville, nasz lokalny zespół inżynierów i konserwatorów z Los Angeles starannie dbał o te samoloty przez cały czas ich postoju - dodał Marren.
Pierwszy samolot B777-300ER o rejestracji ZK-OKP, ma opuścić Victorville pod koniec sierpnia i udać się do Auckland, gdzie przejdzie zaplanowaną konserwację, a następnie dołączy do floty operacyjnej B777 pod koniec września br. B777-300ER to największy samolot szerokokadłubowy ANZ, który na pokład zabiera 342 pasażerów z możliwością załadunku do 154 metrów sześciennych. Linia bardzo cieszy się, że będzie miała więcej latających B777, które połączą Nową Zelandię ze światem.
- Mamy zespoły z całej Air New Zealand pracujące nad tzw. reanimacją B777-300ER. Od zespołu inżynieryjnego i konserwacyjnego pracującego nad samolotem, do personelu pokładowego i zespołów pilotów przygotowujących się do obsługi tych samolotów, wszyscy jesteśmy naprawdę podekscytowani, aby mieć więcej ich z powrotem w służbie. Te samoloty, które wchodzą do służby, oznaczają, że ponownie zatrudniamy więcej personelu pokładowego, pilotów i inżynierów, aby zaspokoić nasz harmonogram. To fantastyczne widzieć ludzi wracających do pracy. Wiemy, że nasi piloci i personel pokładowy nie mogą się doczekać powrotu na pokład, aby przewozić klientów z Auckland do Los Angeles, San Francisco, Sydney, Melbourne i innych miast - podsumował Marren.
Flota B777 linii ANZ
ZK-OKP jest pierwszym z czterech samolotów B777-300ER z Victorville, które zostały przywrócone do latania, a linia obecnie pracuje nad programem przywrócenia trzech pozostałych samolotów w ciągu najbliższego roku. Przewoźnik ma również trzy samoloty B777-300ER, które były zaparkowane w Auckland przez ostatnie dwa lata. Dwa z tych samolotów wróciły do służby, a ostatni z nich (ZK-OKO) ma wrócić do służby w najbliższych tygodniach.
Obecnie flota Air New Zealand składa się ze 104 samolotów, w tym 21 z nich to samoloty szerokokadłubowe: siedem boeingów B777-300ER i 14 B787-9 Dreamliner.