Airbus poinformował, że linie Air Niugini potwierdziły wybór samolotów A220, które zastąpią starzejącą się flotę fokkerów F70 oraz F100. Część samolotów będzie zakupiona bezpośrednio od Airbusa, a reszta zostanie wyleasingowana. Linia z Papui Nowej Gwinei spodziewa się odebrać pierwszy samolot na przełomie 2024 i 2025 r.
Wcześniej pojawiały się doniesienia, że linia rozważa zakup embraerów E195-E2, ale ostatnio linia zrezygnowała z tych samolotów. Nowe zamówienie zostało zatwierdzone przez Krajową Radę Wykonawczą Papui Nowej Gwinei. Air Niugini będzie pierwszym operatorem tego typu w tej części świata. Obecnie wiadomo, że zamówienie A220 zostało podzielone na obydwa typy samolotów. Przewoźnik zamówił bezpośrednio w Airbusie sześć A220-100, kolejne dwa samoloty tego zostaną wyleasingowane podobnie jak większe trzy A220-300.
Air Niugini ogłosiło również, że wybrało system wsparcia planowania lotów od spółki zależnej Airbusa,
NAVBLUE, dla swojej floty. Rozwiązanie N-Flight Planning (N-FP) pomoże linii zoptymalizować zużycie paliwa, czas i koszty, aby spełnić potrzeby operacyjne, zapewniając jednocześnie ogólne bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.
- To pierwszy raz, kiedy Air Niugini kupuje zupełnie nowe odrzutowce regionalne. Przechodzimy z technologii analogowej na cyfrową. Samoloty odrzutowe Fokker spełniły swoją rolę przez ostatnie 25 lat i nadszedł czas, aby zastąpić je wkrótce samolotem zmieniającym zasady gry - powiedział Gary Seddon, pełniący obowiązki dyrektora generalnego linii Air Niugini.
Dzięki zasięgowi 6400 km, nowe airbusy mogą latać znacznie dalej niż fokker F100 (4300 km) lub F70 (3410 km) zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych z Port Moresby. Dodatkowo Airbus oferuje więcej miejsc w swoim samolocie regionalnym. Linia zastąpi F70 modelami A220-100 i jeżeli utrzyma kabinę jednoklasową, liczba foteli może wzrosnąć z 80 do 120. Samoloty F100 są wyposażone w 101 foteli, w tym osiem w klasie biznes. Natomiast liczba miejsc w konfiguracji dwóch klas podróży dla A220-300 wynosi 130 foteli.
- Air Niugini przekonało się, o ile więcej A220 wnosi do ich linii lotniczej niż konkurencyjne produkty w tej przestrzeni, o wiele większą wydajność, zasięg, komfort i potencjał wzrostu. Dziękujemy Air Niugini za zaufanie do Airbusa i jesteśmy zobowiązani do zaoferowania pełnego wsparcia linii lotniczej podczas przechodzenia na nową flotę - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbus i szef działu międzynarodowego.
Warto dodać, że zamówienie w Airbusie jest częścią planu odnowienia floty Air Niugini. W czerwcu br. linia ogłosiła podpisanie kontraktu z Boeingiem na
dwa samoloty B787-8 Dreamliner, które mają zostać dostarczone w 2025 r.
Przewoźnik i jej flotaAir Niugini powstało dokładnie 50 lat temu w 1973 r. Linia obsługuje głównie połączenia krajowe z Port Moresby w Papui-Nowej Gwinei, a także loty międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, w tym do Australii, Singapuru, na Wyspy Salomona i Fidżi.
Flota przewoźnika składa się obecnie z 20 samolotów: jednego boeinga B737-800, dwóch B767-300ER, sześciu fokkerów F70, siedmiu F100, jednego De Havillanda Canada DHC-8-300 oraz trzech DHC-8-400. Linia oczekuje na dostawę 20 samolotów: ośmiu airbusów A220-100, trzech A220-300, trzech De Havilland Canada DHC-8-400, dwóch boeingów B787-8 Dreamliner oraz trzech używanych B737-800.
Rodzina A220Do końca października br. zamówiono już 806 maszyn A220: 95 A220-100 oraz 711 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 287 samolotów tego typu do 16 linii lotniczych: 56 A220-100 oraz 231 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (64), airBaltic (44) oraz Air France (31).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Od 2020 r. maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrosła dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększa maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100, czyli około 833 km (450 nm) więcej niż to miało miejsce przed 2020 r.