Boeing ogłosił w ostatnich dniach, że linie Air Niugini zamówiły dwa samoloty B787-8 Dreamliner. Kontrakt jest częścią programu unowocześnienia floty, a zamówione B787 umożliwią narodowemu przewoźnikowi Papui-Nowej Gwinei obsługiwanie nowych tras z i zwiększenie możliwości w zakresie obsługi ruchu turystycznego.
Zamówione maszyny B787-8 zastąpią starzejące się B767-300ER, a ich dostawy spodziewane są w latach 2023 - 2024. Dreamlinery zabiorą na 242 pasażerów. Pokład, tak jak teraz w B767, będzie podzielony na dwie klasy podróży: 24 foteli w klasie biznes (1-2-1) oraz 218 w klasie ekonomicznej (3-3-3).
- Podpisanie umowy z Boeingiem na zakup dwóch nowoczesnych, szerokokadłubowych samolotów 787 Dreamliner pozwoli Air Niugini rozwinąć sieć połączeń w Azji, Australii i Nowej Zelandii oraz wypełnić swoją misję jako najważniejszej linii lotniczej w Papui-Nowej Gwinei, zapewniającej najlepsze usługi lotnicze w regionie - powiedział Gary Seddon, p.o. dyrektora generalnego Air Niugini.
Przewoźnik i jej flota
Air Niugini powstało dokładnie 50 lat temu w 1973 r. Linia obsługuje głównie połączenia krajowe z Port Moresby w Papui-Nowej Gwinei, a także loty międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, w tym do Australii, Singapuru, na Wyspy Salomona i Fidżi.
Flota przewoźnika składa się obecnie z 20 samolotów: jednego boeinga B737-800, dwóch B767-300ER, sześciu fokkerów F70, siedmiu F100, jednego De Havillanda Canada DHC-8-300 oraz trzech DHC-8-400. Linia oczekuje na dostawę dziewięciu samolotów: trzech De Havilland Canada DHC-8-400, dwóch boeingów B787-8 Dreamliner oraz trzech używanych B737-800. Air Niugini prowadzi także rozmowy w sprawie zastąpienia floty fokkerów airbusami A220-100/300 lub embraerami E190/195-E2.
Dreamliner 787-8
B787-8 to najmniejsza wersja Dreamlinera, który zabiera ponad 220 pasażerów w typowej konfiguracji dwóch klas. Samolot posiada zasięg wynoszący 13,6 tys. km. Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1646 samolotów B787: 422 w wersji B787-8, 1034 maszyn B787-9 oraz 190 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1054 Dreamlinery: 388 B787-8, 587 B787-9 oraz 79 największych B787-10.
Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu. Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda produkcja tych samolotów możecie to zobaczyć w naszym artykule "
Tak Boeing produkuje Dreamlinery. Odwiedziliśmy fabrykę w Charleston".