Linia Air Senegal odebrała wczoraj (8 marca) pierwszego airbusa A330-900neo. Przewoźnik jest pierwszym w Afryce i drugim na świecie, po TAP Air Portugal, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330.
Pierwszy A330neo w Afryce
A330-900neo numer jeden dla przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN 1910 i napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000. Posiada maltańską rejestrację 9H-SZN, ponieważ maszyna jest formalnie własnością Hi Fly Malta podnajętą na zasadzie damp lease do Air Senegal. A330neo Air Senegal zabierze na pokład 290 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży. W klasie biznes zobaczymy 32 fotele ustawione w wygodnej konfiguracji 1-2-1, w klasie premium będzie ich 21 (2-3-2) natomiast w klasie ekonomicznej poleci 237 pasażerów (2-4-2). Przewoźnik twierdzi, że mimo opóźnienia A330neo w ciągu kilku dni pojawi się na trasie z Dakaru do Paryża (Orly). Obecnie nowo otwartą trasę obsługuje airbus A340-300 linii Hi Fly Malta. Flota linii Air Senegal składa się z sześciu samolotów: dwóch ATR-ów 72-600, trzech airbusów A319 oraz jednego A330-900neo. Kolejny A330neo dołączy do floty w ciągu kilkunastu tygodni.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego i dalekiego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg wydłużony jest o 400 mil morskich (740 km).
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe samoloty Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1734 samoloty, z czego 1441 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1019) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 249 samolotów A330, w tym cztery w wersji cargo oraz pięć wojskowych. Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".