Air Serbia będzie kolejnym operatorem najnowocześniejszego terminalu pasażerskiego na nowojorskim lotnisku im. Johna F. Kennedy’ego, który zostanie otwarty w 2026 roku. Serbski przewoźnik dołączy tym samym do LOT-u oraz linii Air France, Etihad, EVA Air, KLM, Korean Air, które zobowiązały się do operowania z światowej klasy nowego terminalu.
Nowy Jork, który często nazywany jest „Wielkim Jabłkiem”, choć jest największym i najbardziej popularnym wśród zagranicznych turystów miastem Stanów Zjednoczonych, to nie może poszczycić się światowej klasy infrastrukturą lotniczą. Co prawda, nowojorską aglomerację obsługują trzy porty lotnicze: JFK, La Guardia oraz Newark, to poziom obsługi, infrastruktury jest daleki od ideału.
Każdy, kto lądował w porcie lotniczym im. Johna Kennedy’ego wie, że to nowojorskie lotnisko, położone w dzielnicy Queens, jest jednym z najgorszych w całej Ameryce Północnej. O ile odczucia z podróży point-to-point nie są aż tak złe, to w przypadku podróży transferowej są one niestety, ale bardzo złe.
Znaczący rozwój infrastruktury Sytuacja ma zmienić się w roku 2026, kiedy otwarty zostanie nowy terminal, z którego mają być obsługiwane wszystkie połączenia międzynarodowe. Nowy Terminal 1 (ang. The New Terminal One) będzie jednym z najnowocześniejszych, lotniskowych terminali pasażerskich na świecie. Budowa infrastruktury terminalowej o powierzchni 220 tys. metrów kwadratowych rozpoczęła się latem 2022 roku. Nowoczesny terminal liczyć będzie 23 stanowiska kontaktowe (tzw. rękawy) i zostanie sfinansowany przez prywatne konsorcjum NTO. W jego skład wchodzą spółki: Ferrovial jako główny sponsor, Carlyle, JLC Infrastructure i Ullico.
Do tej pory chęć operowania z nowego terminala, który będzie dysponował rozległymi przestrzeniami wspólnymi, a do dyspozycji pasażerów i pracowników dostępne będą najnowocześniejsze technologie i szereg udogodnień, mających za zadanie uczynienia z terminala jednego z najwyżej ocenianych terminali lotniskowych na świecie, zgłosiły linie lotnicze takie jak, Air France, Etihad, EVA Air, KLM, Korean Air.
Jednym ze współgospodarzy The New Terminal One będą także
Polskie Linie Lotnicze LOT, które swój akces złożyły dwa lata temu. Przewoźnik znad Wisły ma mieć zagwarantowaną większą ekspozycję marki, jak również posiadać własne, dedykowane stanowiska odprawy oraz dwupoziomowy salonik biznesowy, z bezpośrednim dostępem do samolotu.
Nowy operator Budowany terminal nowojorskiego portu zyska kolejnego operatora, którym będą narodowe linie lotnicze Serbii. Air Serbia jest na fali wznoszącej.
Agresywny rozwój sieci połączeń – samoloty przewoźnika, który zastąpił jugosłowiańskie linie lotnicze JAT Airways,
pojawiły się m.in. w Krakowie – w zeszłym roku „spłacił się”, albowiem belgradzki operator przy przychodach rzędu 627 mln euro odnotował zysk netto w wysokości 40,5 mln euro.
Air Serbia, tak jak LOT, operacje z nowego terminala rozpocznie w 2026 roku, tuż po jego oficjalnej inauguracji. – Jesteśmy bardzo szczęśliwi i nie możemy się doczekać otwarcia Nowego Terminalu 1 na Międzynarodowym Lotnisku im. Johna F. Kennedy'ego w Nowym Jorku. Współpraca z The New Terminal One jest świadectwem ciągłego doskonalenia naszych usług i zaangażowania w zadowolenie klientów – powiedział
Jiří Marek, dyrektor generalny flagowych linii lotniczych Republiki Serbii.
– Jesteśmy przekonani, że najnowocześniejsza technologia, usprawnione procesy i ulepszone udogodnienia nowej infrastruktury na nowo zdefiniują sposób podróżowania i sprawią, że podróże [lotnicze, od red.] będą jeszcze przyjemniejsze – powiedział dodał Marek.
Ekskluzywne wrażenia Proces budowy nowego terminala podzielony jest na kilka faz. W dniu inauguracji, który będzie dniem zakończenia fazy pierwszej, do dyspozycji klientów (linii lotniczych) będzie 14 bramek wraz ze stanowiskami kontaktowymi. Cztery lata po otwarciu terminala, w roku 2030, powinny zakończyć się pozostałe prace budowlane.
– Jesteśmy podekscytowani faktem, że linie Air Serbia, oferujące bezpośrednie rejsy między Nowym Jorkiem a historycznym miastem Belgrad, dołączają do rosnącego portfolio przewoźników, którzy będą operować z nowego terminala – powiedział prezes i dyrektor generalny The New Terminal One, dr Gerrard P. Bushell.
Po ukończeniu budowy, nowy terminal, przeznaczony wyłącznie do lotów międzynarodowych, będzie największym terminalem na lotnisku JFK i zajmie powierzchnię obecnego Terminalu 1 oraz dawnych Terminali 2 i 3.