Przewiezienie 4,4 miliona pasażerów i 7 144 ton cargo wygenerowało Air Serbii przychody, przekraczające 700 milionów euro. Wzrost kosztów obsługi samolotów nie zniweczył zysków – „na czysto” operator z Belgradu zarobił 41,3 miliona euro.
Narodowe linie lotnicze Serbii z hossy nie schodzą – już rok 2023 był dla Air Serbii pod kilkoma względami rekordowy: przewiezione zostało 4,19 miliona pasażerów, a rok obrachunkowy został zamknięty z zyskiem netto w wysokości 40,5 milionów złotych. A zakończony miesiąc temu
rok 2024 okazał się jeszcze lepszy, zarówno w kwestiach operacyjnych, jak i pasażerskich.
Wzrosty operacyjno-finansowe
W ciągu 366 dni ubiegłego roku serbski operator zdołał obsłużyć 4,4 miliona pasażerów, o sześć proc. więcej niż w roku 2023, przy realizacji 47 022 operacji lotniczych (wzrost rok do roku o cztery proc.) na 87 trasach w 33 państwach. Każdym samolotem podróżowało średnio 93 pasażerów. Linie lotnicze z Belgradu odnotowały pokaźny (25-proc.) wzrost przewozowego frachtu, obsługując 7 144 ton towarów, co jest najlepszym rezultatem w „nowej” historii Air Serbii.
Ostatni rok był dla przewoźnika z Bałkanów dobry również pod względem finansowym. Linie lotnicze, którymi zarządza Jiři Marek, osiągnęły całkowite przychody przekraczające o 300 tys. barierę 700 milionów euro. Zysk brutto przekroczył 50 milionów euro – na „czysto”, po odprowadzeniu podatku dochodowego, serbskie linie zarobiły 41,3 miliona euro. W związku z tym marża netto wyniosła 5,8 proc.
Nowa era
Nie uwzględniając lat 2020-2021, kiedy pandemiczne restrykcje ograniczyły rozwój liniom lotniczym na całym świecie, działalność Air Serbii rosła systematycznie od 2014 roku, kiedy pierwszy od dłuższego czasu zysk netto wyniósł 2,7 miliona euro. W latach 2014-2019 zsumowane zyski wyniosły 45,3 mln euro, co tylko pokazuje jak duży rozwój zaliczył operator z Belgradu. Z kolei zyski netto z lat 2022-2024 to już 102,8 miliona euro.
– Dzięki dobrym wynikom finansowym w ubiegłym roku zrestrukturyzowaliśmy umowy biznesowe z jednym z naszych partnerów leasingowych i staliśmy się właścicielami trzech samolotów. Pozwoliło nam to zmniejszyć przyszłe zobowiązania finansowe i jeszcze bardziej zwiększyć stabilność – wyznał dyrektor generalny Air Serbia, które zamierzają „działać odpowiedzialnie i strategicznie”, aby kontynuować stabilny wzrost.
Rozbudowa floty
W 2024 roku flota linii powiększyła się o trzy cztery nowe samoloty: trzy ATR-y 72-600, jednego airbus A330-200 oraz jednego embraera 195. Odnowa i rozbudowa floty, a także wprowadzenie nowego typu samolotu pociągają za sobą znaczne koszty i duże inwestycje, lecz mimo to serbskiemu operatorowi udało się odnotować dodatnie wyniki finansowe. Oprócz ww. samolotów flota Air Serbii składa się także z: siedmiu ATR-ów 72, 10 A319-100, trzech A320-200 i dwóch A330-200. W najbliższych dniach do Belgradu powinien przylecieć czwarty szerokokadłubowiec.