Air Serbia wraz z dostawą pierwszego ATR-a 72-600 rozpoczyna wymianę flotę starych ATR-ów 72 na nowsze w wersji -600. Łącznie flotę przewoźnika zasili pięć nowszych samolotów turbośmigłowych. Wymiana floty potrwa do końca 2022 r.
Pojawienie się nowszych samolotów ATR znacznie obniży średni wiek floty Air Serbia, który obecnie wynosi 19,5 lat. Wiek ten zawyżają obecne użytkowane ATR-y, które mają od 24 do 32 lat. Jako ciekawostkę warto dodać, że trzy ATR-y 72-200 (YU-ALN, YU-ALO, YU-ALP) zostały dostarczone w 1990 r. jako nowe do dawnej linii, częsciowo poprzedniczki Air Serbia, JAT Yugoslav Airlines.
Pierwszy ATR 72-600 o rejestracji YU-ALY i numerze seryjnym MSN 1259 dla Air Serbia został wyprodukowany w czerwcu 2015 roku. Wcześniej jego pierwszym użytkownikiem była malezyjska linia Firefly, potem maszyna została przejęta przez lessora Nordic Aviation Capital (NAC) i latała dla francuskiego Regourd Aviation oraz słoweńskiej linii Amelia International. Samolot pod koniec stycznia br. został przebazowany z Tuluzy do Belgradu, a swoje pierwsze loty z pasażerami ma rozpocząć wkrótce.
Samoloty ATR72-600 należące do Air Serbia będą wyposażone w nowe, skórzane, cienkie fotele, które pozwolą linii zwiększyć pojemność samolotu do 72 miejsc, z 66 w serii -200 oraz 70 w serii -500. Fotele "Prestige" zostały wyprodukowane przez firmę Geven z Włoch. Ponadto, w przeciwieństwie do obecnej floty samolotów turbośmigłowych, ATR-y 72-600 umożliwiają pasażerom przechowywanie większych bagaży podręcznych w koszach nad głową.
Nowsze ATR-y, podobnie jak pozostałe, będą wykorzystywane w całej sieci regionalnej przewoźnika na lotach z Belgradu do Banja Luki, Bolonii, Bukaresztu, Lublany, Podgoricy, Pragi, Sarajewa, Skopje, Sofii, Salonik, Tivatu, Triestu, Tirany, Wiednia i Zagrzebia, a także na sezonowych połączeniach do Bari, Dubrownika, Puli, Rijeki, Splitu i Zadaru. Ponadto poleci z Niszu do Lublany i Aten oraz z Kraljeva do Stambułu i Salonik.
- Odnowa floty jest jedną z najważniejszych decyzji strategicznych, a Air Serbia wykorzystuje obecne korzystne warunki rynkowe w zakresie dostępności samolotów. Zaczynamy od naszej floty turbośmigłowej i wymieniamy wszystkie ATR 72-200, z których obecnie mamy trzy we flocie, a także dwa ATR 72-500 na najnowocześniejsze ATR 72-600. Dzięki temu znacząco zwiększy się nasza efektywność operacyjna, a także jakość usług świadczonych pasażerom. Naszą ambicją jest dalszy rozwój jako regionalnego lidera, a zmodernizowana flota turbośmigłowa jest niezbędnym krokiem na tej drodze - powiedział Jiri Marek, Prezes Air Serbia.
Flota serbskiego przewoźnika składa się z 17 samolotów: dwóch ATR-ów 72-200, trzech 72-500, jednego 72-600, dziewięciu airbusów A319, jednego A320 oraz jednego A330-200. Obecnie na dostawę czekają cztery ATR-y 72-600.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.