Dziesiąty ATR 72-600 wylądował na lotnisku im. Nikoli Tesli w Belgradzie, czym zakończył się proces odnowy floty samolotów regionalnych przez Air Serbię. Wybór turbośmigłowych samolotów podyktowany był niskimi kosztami operacyjnymi. ATR-y realizują rejsy do pobliskich Belgradowi portów lotniczych, jak również do Krakowa.
Proces modernizacji i rozbudowy regionalnej floty samolotów serbskich linii lotniczych rozpoczął się w styczniu 2022 r. i trwał prawie 30 miesięcy. Przewoźnik z Belgradu postawił na rozwój floty krótkodystansowej w oparciu o ATR-y 72-600, a dotychczas używane samoloty typu ATR 72-200 i ATR 72-500 zostały wycofane.
Ostatnia, dziesiąta zamówiona maszyna (YU-ASC) przyleciała już do Belgradu, i przechodzi obowiązkowe procedury certyfikacyjne serbskiego urzędu lotnictwa cywilnego. Samolot ma 8,6 lat, a jego wcześniejszym użytkownikiem były m.in. linie Azul i TAP Portugal. Leasingodawcą maszyny jest Nordic Aviation Capital.
Wybór turbośmigłowych samolotów nie jest zaskoczeniem, zwłaszcza, jeśli pod uwagę weźmie się to, że linie Air Serbia dopiero rozwijają swoją działalność, notując niskie zyski netto. ATR-y cechują się doskonałą ekonomiką, co przekłada się na niskie koszty stałe prowadzonych operacji.
– Odnowienie floty turbośmigłowej było jednym z kluczowych celów strategicznych naszej firmy – podkreślił Jiri Marek, dyrektor generalny flagowych linii lotniczych Republiki Serbii, dodając, że „pomimo trudnych warunków rynkowych udało się pozyskać aż dziesięć samolotów tego samego typu, ujednolicając tym samym flotę”.
Maksymalny zasięg maszyn, których maksymalna prędkość przelotowa to około 500 km/h, to około 1 500 km. W związku z tym ATR-y 72-600 obsługują loty na trasach z Belgradu do Bari, Bolonii, Budapesztu, Bukaresztu, Dubrownika, Krakowa, Lublany, Pragi, Salonik, Salzburga, Sarajewa, Skopje, Sofii, Wenecji, Wiednia, Zagrzebia, jak również do Banji Luki, Niszu, Ochrydy, Puli, Rijeki, Splitu, Tirany, Tiwatu, Zadaru. Linie Air Serbia obsługują tymi turbośmigłowymi samolotami także loty z międzynarodowych lotnisk w Niszu do Belgradu, Lublany i Aten, jak również z Kraljewa do Salonik, Stambułu i Tiwatu.
– Średni wiek samolotów w naszej flocie regionalnej wynosi obecnie dziewięć lat, co czyni ją najmłodszą w szerzej rozumianym regionie Bałkanów Zachodnich. Jesteśmy niezwykle zadowoleni z wyboru samolotów i tempa ich wejścia do służby. Dzięki nim znacznie poprawiliśmy naszą efektywność operacyjną – zaznaczył dyrektor generalny Air Serbia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.