Boeing i Air Tanzania świętowały w ubiegłym tygodniu dostawę pierwszego wąskokadłubowego samolotu 737 MAX. Wschodnioafrykańska linia lotnicza jest pierwszym przewoźnikiem w Afryce, który otrzymał większego B737 MAX 9, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na podróże w Afryce Zachodniej i Południowej, a także do Indii.
Najnowszy i pierwszy odebrany boeing 737 MAX 9 linii Air Tanzania, to maszyna o numerze seryjnym MSN 67790 / LN8729 i rejestracji 5H-TCP wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton we wrześniu br. Nowy B737 MAX napędzany silnikami CFM International LEAP-1B posiada konfigurację pokładu, z wystrojem Boeing Sky Interior, dla 181 pasażerów w dwóch klasach podróży: 18 w klasie biznes (2-2) oraz 163 w ekonomicznej (3-3).
- Nabycie naszego pierwszego boeinga 737-9 stanowi kamień milowy dla Air Tanzania i jest doniosłym wydarzeniem, które odzwierciedla ducha naszej linii. Ten zaawansowany samolot spełnia naszą obietnicę dostarczania klientom niezwykłych doświadczeń z podróży. Wznosząc się na nowe wyżyny, Air Tanzania zwiększa możliwości floty i daje przykład swojego zaangażowania, jednocześnie wyrażając uznanie dla Boeinga jako nieocenionego partnera w realizacji naszej wizji - powiedział Ladislaus Matindi, dyrektor zarządzający Air Tanzania.
Flota przewoźnikaFlota Air Tanzania składa się obecnie z 13 samolotów: czterech
airbusów A220-300, dwóch boeingów 787-8 Dreamliner, jednego B737 MAX 9,
jednego B767-300F oraz pięciu DHC Dash 8-400 znanego wcześniej jako bombardier Q400. Przewoźnik oczekuje na dostawę trzech samolotów: jednego Dasha 8-400, jednego B787-8 oraz jednego B737 MAX 9.
Boeing 737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5651 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2310 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1298 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9.
Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,5 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,9 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.