Linia Air Transat odebrała w poniedziałek (6 maja) w Hamburgu pierwszego z 15 zamówionych airbusów A321LR. Maszyna numer jeden tego typu dla przewoźnika jest leasingowana od firmy AerCap a napędzają ją najnowsze silniki Pratt & Whitney PW1100G.
Pierwszy A321neo Long Range linii Air Transat (C-GOIE) zabiera na pokład 199 pasażerów w układzie dwóch klas podróży: 12 w klasie premium Club (2-2) oraz 187 w klasie ekonomicznej (3-3). Odświeżona kabina A321LR oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED oraz najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności. Nowe samoloty zastąpią wszystkie airbusy A310 we flocie, a także dzięki nim rozpocznie się wymiana floty B737. Do 2022 Air Transat chce zostać linią użytkującą tylko samoloty Airbusa.
– Pojawienie się nowej generacji samolotów jest ważnym momentem dla naszej firmy i naszych pasażerów pod wieloma względami. Airbus A321LR reprezentuje to, co dla Air Transat jest ważne dzisiaj i do czego dążymy w nadchodzących latach. Wzmacnia naszą pozycję lidera w dziedzinie zrównoważonej turystyki, oferując jednocześnie naszym pasażerom lepsze doświadczenie podróżowania na pokładzie – powiedział Annick Guérard, dyrektor operacyjny Air Transat.
Obecnie flota linii Air Transat składa się z 38 samolotów: sześciu airbusów A310-300, czterech A321, jednego A321LR, 15 A330-200, czterech A330-300, jednego boeinga B737-700 oraz siedmiu B737-800NG. Przewoźnik oczekuje na dostawę 16 airbusów: 14 A321LR oraz dwóch A321neo.
Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy
Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg (7408 km) ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku zarówno dziś, jak i w najbliższej przyszłości, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki dalekodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Na pokład może zabrać od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.
Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus zarzekał się, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.