Jedne z największych linii lotniczych Azji zamienią zamówienie na 253 airbusy A320neo na taką samą ilość większych A321neo. O transakcji poinformował producent podczas trwającego Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu.
– Ta zmiana umożliwi liniom lotniczym zaoferowanie większej przepustowości w odpowiedzi na duży popyt obciążający całą sieć – czytamy w oświadczeniu Airbusa.
Uzasadniona zmianaReuters poinformował już w zeszłym miesiącu, że malezyjski przewoźnik niskokosztowy negocjuje zakup nowej wersji odrzutowca dalekiego zasięgu. Agencja powoływała się wtedy na anonimowym informatorów. Teraz te doniesienia się potwierdzają i poznajemy szczegóły umowy.
Łącznie AirAsia ma złożonych zamówień na 592 samolotów z rodziny A320. W tej liczbie zawierają się 353 sztuki A321neo. Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu.
A321neo powstał w 2016 r. i jest od swojego poprzednika lepszy w wielu parametrach. Zasięg tego statku powietrznego to 7,4 tys. km, a więc o 1,8 tys. km więcej niż obecnego typu A321ceo. Tak wydłużony zasięg pozwala wykorzystywać samolot nawet do lotów transatlantyckich.. Dodatkową zaletą nowego airbusa jest możliwość zainstalowania aż 244 foteli, co zostało zrealizowane dzięki rekonfiguracji kabiny pasażerskiej i drzwi ewakuacyjnych. Pod koniec maja 2019 r. rodzina A320neo mogła się pochwalić zamówieniami od stu klientów z całego świata, którzy podpisali kontrakty na zakup w sumie ponad 6,5 tysiąca samolotów tego typu.
Linie zainteresowane A321XLRDo tej pory malezyjska linie odebrały 224 samoloty z rodziny A320 i operują nimi ze swych baz położonych w Malezji, Indiach, Indonezji, Japonii, na Filipinach w Tajlandii. Przy okazji zmiany zamówienia pojawił się temat
świeżo zaprezentowanego A321XLR. Zapytany o tę maszynę prezes AirAsia Kamarudin Meranun powiedział, że „negocjacje trwają”.
W zeszłym roku AirAsia Group zawarła umowę z Airbusem na zakup 34 samolotów szerokokadłubowych A330neo. W sumie AirAsia oczekuje więc na 100 maszyn A330neo. Wszystkie te maszyny będą użytkowane przez AirAsia X, czyli przewoźnika Grupy obsługującego loty dalekiego zasięgu. W listopadzie 2018 r. szef tych linii mówił, że część z zamówionych samolotów może zostać zastąpiona nową propozycją Airbusa, jaką jest A321 Extra Long Range – wąskokadłubowa alternatywa dla mniejszych maszyn szerokokadłubowych.