Łotewski airBaltic opublikował w ostatnich dniach swoje wyniki finansowe i operacyjne za cały rok 2024. Mimo problemów w branży, firma osiągnęła najwyższy w historii roczny przychód w wysokości prawie 748 mln euro, co stanowi wzrost o 12 proc. rok do roku w porównaniu z rokiem 2023. Ponadto łączna liczba pasażerów (wliczając wszystkie operacje ACMI-out linii) po raz pierwszy przekroczyła rekordowe osiem milionów, co oznacza wzrost o 18 proc. rok do roku.
Model operacyjny airBaltic i ciągła ekspansja siatki połączeń doprowadziły do 16 proc. wzrostu rok do roku skorygowanego EBITDAR, osiągając 184 mln euro. Skorygowana marża EBITDAR linii wzrosła do 24,6 proc., co potwierdza wydajność nowoczesnej floty airbusów A220-300 i zdyscyplinowane zarządzanie kosztami. Jednocześnie skorygowana EBITDA osiągnęła 158 mln euro (wobec 163 mln euro w 2023 r.), przy skorygowanej marży EBITDA wynoszącej 21,2 proc., co oznacza spadek o 3,3 pp w porównaniu z rokiem poprzednim. Spadek ten był spowodowany głównie wzrostem kosztów operacyjnych i zewnętrznymi warunkami rynkowymi.
Jednak airBaltic odnotował stratę netto w wysokości 118 mln euro, głównie z powodu czynników zewnętrznych, w tym przyspieszonej amortyzacji silników Pratt & Whitney, która wyniosła 73 mln euro, oraz korekt bezgotówkowych związanych z walutami, w tym deprecjacji euro względem dolara amerykańskiego w 2024 r. i obsługi rozszerzonego programu obligacji grupy od maja 2024 r.
- Rok 2024 był rokiem zarówno wzrostu, jak i wyzwań zewnętrznych. Ustanowiliśmy nowe rekordy pod względem liczby pasażerów i przychodów, a loty regularne były bardziej ruchliwe niż kiedykolwiek. Popyt osiągnął nowe szczyty, ustanawiając nowe punkty odniesienia w naszej historii. Jednak problemy z konserwacją silników w całej branży i wahania kursów walut wpłynęły na wyniki finansowe. Niemniej jednak są to tymczasowe niepowodzenia, które nie zmieniają naszej długoterminowej trajektorii - powiedział Martin Gauss, prezes i dyrektor generalny airBaltic.
airBaltic zakończył rok 2024 z najwyższą w historii liczbą pasażerów, przewożąc ponad pięć milionów pasażerów – wzrost o 13 proc. w porównaniu z rokiem 2023 – podczas gdy łączna liczba pasażerów przekroczyła osiem milionów, co stanowi wzrost o 18 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost ten podkreśla rosnący popyt na usługi airBaltic i potwierdza jego wiodącą pozycję w regionie bałtyckim. Łączna liczba lotów, w tym operacji ACMI-out, osiągnęła nowy rekord, przekraczając 73 tys. – wzrost o 12 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Tymczasem własne regularne loty airBaltic wyniosły łącznie 47 tys., co odzwierciedla stały 7 proc. wzrost rok do roku w zakresie działalności operacyjnej. Linia utrzymała również pewne wyniki operacyjne, przy czym współczynnik obciążenia na regularnych lotach wzrósł o 4,5 punktu procentowego rok do roku, osiągając około 81 proc. w 2024 r., w porównaniu z około 77 proc. w 2023 r.
- Wciąż jesteśmy zaangażowani w zrównoważony rozwój, optymalizację naszej floty i udoskonalanie sieci w celu wzmocnienia pozycji airBaltic w przyszłości, w tym potencjalnej pierwszej oferty publicznej (IPO). Nasze wyniki operacyjne podkreślają kluczową rolę airBaltic w regionalnej łączności i rozwoju gospodarczym - dodał Gauss.
W 2024 r. airBaltic powiększył swoją flotę, dodając trzy nowe airbusy A220-300 i zabezpieczając
zamówienia na kolejnych 10, co jeszcze bardziej przybliżyło go do długoterminowego celu osiągnięcia 100 samolotów do 2030 r. Mając już w eksploatacji
50 samolotów A220-300 i cztery kolejne zaplanowane do dostawy w 2025 r., linia pozostaje największym globalnym operatorem tego typu samolotów.
Oprócz regularnych operacji, airBaltic kontynuował rozwijanie usług ACMI-out jako ważnej części swojego hybrydowego modelu biznesowego. Linia zbudowała również silną reputację na rynku tzw. wet leasingu, a
Lufthansa Group pozostała jej największym klientem ACMI. Dzięki temu partnerstwu nowoczesna flota A220 airBaltic zapewnia niezawodną, wydajną i wysokiej jakości obsługę pasażerów na różnych rynkach.
Zespół airBaltic rozrósł się do ponad 2 700 profesjonalistów w 2024 r., co stanowi wzrost o około 10 proc. rok do roku. Linie uruchomiły airBaltic Technical Academy w celu szkolenia przyszłych techników lotniczych i świętowały 100. absolwenta swojej Pilot Academy. airBaltic ukończył również piąty sezon swojej Leadership Academy – ALFA – inwestując w kolejne pokolenie liderów lotnictwa.