Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus: A220 sprawdzi się w LOT

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus: A220 sprawdzi się w LOT
fot. Airbus
– Jesteśmy przekonani, że A220 to świetna platforma dla PLL LOT, która pozwoli na odnowę floty i zwiększenie efektywności. To nie przypadek, że A220 odniósł sukces w Europie – mówi Johan Pelissier* President of Region Europe and Head of Commercial Europe for Commercial Aircraft Airbusa.

Od miesięcy czekamy na decyzję PLL LOT w sprawie wyboru dostawcy nowych samolotów do obsługi ruchu regionalnego. Na początku roku w Ministerstwie Aktywów Państwowych odbyło się spotkanie z przedstawicielami zarówno Airbusa, jak i Embraera, a prezes spółki Michał Fijoł nie raz mówił o tym, że decyzja zapadnie jeszcze w tym roku.

Airbus zadowolony z wyników w Europie

– To był dobry rok dla Airbusa w Europie. Udało się nam pozyskać wiele zamówień na konkurencyjnym rynku, a wzrost zapotrzebowania na samoloty szerokokadłubowe przyszedł szybciej niż się tego spodziewaliśmy – powiedział w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Johan Pelissier* President of Region Europe and Head of Commercial Europe for Commercial Aircraft Airbusa. Z przedstawicielem producenta rozmawialiśmy podczas Annual General Meeting IATA.

Przedstawiciel europejskiego producenta zwraca uwagę na to, że w ostatnim roku udało się mu pozyskać znaczną liczbę zamówień, ale także dostarczyć rekordową liczbę 735 samolotów przy celu wyznaczonym na 720 egzemplarzy. W skali globalnej w 2023 r. Airbus pozyskał 2 tys. zamówień netto, przy czym na samą Europę przypadło ich 700.

– Istotne było dla nas także to, że w Europie zamawiano nie tylko samoloty do obsługi najkrótszych i regionalnych tras, ale także z myślą o tych długodystansowych. W przypadku samolotów szerokokadłubowych uwagę powinny zwracać zamówienia A350. Jeśli chodzi o samoloty wąskokadłubowe to dużym zainteresowaniem cieszyły się zarówno A320 i A220. W przypadku tych ostatnich dużym sukcesem było poszerzenie zamówienia przez airBaltic o kolejne 30 maszyn, które pokazuje jak duże zaufanie ma ten przewoźnika do naszych samolotów. Na A220 zdecydowała się także Lufthansa, zamawiając 40 samolotów – wcześniej ich nie wykorzystywali, ale znajdowały się we flocie Swiss z grupy Lufthansy – mówi Pelissier.

– Oczywiście przez proces odnawiania floty przechodzi obecnie wielu przewoźników w Europie, co wynika nie tylko z potrzeby zaoferowania lepszej usługi dla pasażerów i wymiany starzejących się maszyn, ale także chęci sprostania celom środowiskowym. Odnawianie floty to jednak nie wszystko – jest też duże zapotrzebowanie na nowe samoloty i dalsze wzrosty. Widać to m.in. po zamówieniach składanych przez Turkish Airlines. Widzimy też duży wzrost zainteresowania pozyskaniem nowych samolotów w Azji Centralnej, która nie tylko szybko odbudowała się po COVID, ale wróciła na ścieżkę dynamicznego wzrostu – dodaje przedstawiciel Airbusa.

Airbus chce dostarczyć samoloty PLL LOT

Przedstawiciel Airbusa podkreślał, że spółka jest od lat mocno zakorzeniona na polskim rynku lotniczym, a obecnie zatrudnia ponad 800 osób, w różnych podmiotach. W Polsce powstają części do A330, A220, samolotów wojskowych, czy helikopterów. Pelissier przypomina także, że 18 miesięcy temu Airbus otworzył w Gdańsku spółkę NavBlue, w której do końca będzie zatrudniać ponad 80 osób. – Chcielibyśmy, aby nasze zaangażowanie było jeszcze większe i dla tego chcemy dostarczać nowe samoloty regionalne do PLL LOT. Jak dotąd to się nie udało, ale bierzemy udział w postępowaniu i liczymy na to, że uda się to zmienić – mówi Pelissier.

– Jesteśmy przekonani, że A220 to świetna platforma dla PLL LOT, która pozwoli na odnowę floty i zwiększenie efektywności. Nasze samoloty zapewniają 25% mniejszą emisję CO2, a także 50% redukcję emisji hałasu. To nie przypadek, że A220 odniósł sukces w Europie. Wspomniałem już o nowych zamówieniach airBaltic i Lufthansy, ale przecież nasze samoloty wykorzystuje obecnie siedmiu europejskich przewoźników – zaznacza Pelissier.

Pelissier zastrzega przy tym, że nie może komentować trwającego postępowania na pozyskanie samolotów przez LOT i czeka decyzje przewoźnika.

Zmiana nie taka straszna?

Przez ostatnie dekady LOT był jednak związany z Boeingiem i Embraerem. To do obsługi samolotów tych producentów przygotowane są krajowe firmy MRO, w tym podmioty wchodzące w skład Polskiej Grupy Lotniczej, to do tych samolotów LOT ma przeszkolonych pilotów i załogi. Zmiana dostawcy nie będzie więc łatwa. – Obecnie LOT nie dysponuje samolotami Airbusa, ale takie zmiany na rynku nie są czymś dziwnym. Mamy świadomość, że może to być wyzwaniem i dlatego z naszej strony zapewniamy pełne wsparcie i gładkie przejście przez cały proces. Wiemy, jak współpracować w tym zakresie z liniami lotniczymi – podkreśla Pelissier.

Przedstawiciel Airbusa jako przykład podaje współpracę z Iceland Air. – Ten przewoźnik wcześniej nie miał naszych samolotów, ale podjął decyzję o wyborze A321 zarówno w wersji long range, jaki i extra long range. Od samego początku pracowaliśmy z przewoźnikiem nad tym, żeby okres przejściowy był w zasadzie nieodczuwalny. Zapewniliśmy dostęp do wszystkich niezbędnych szkoleń i programów treningowych, zadbaliśmy o odpowiednią współpracę z MRO oraz wspomagaliśmy go na każdym kroku tego procesu – zaznacza Pelissier.

Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samolotu i co nowego w programie A220, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220" oraz "Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później".

* Johan Pelissier z Airbusem związany jest od wielu lat, ale przez większość kariery zawodowej zajmował się sektorem defence w regionie Azji i Pacyfiku. Do pracy w Europie wrócił w roku 2023 – początkowo odpowiadał za Niemcy, Europę Wschodnią i Azję Centralną, a ostatnio zastąpił Woutera van Verscha na stanowisku President of Region Europe, Head of Commercial Europe for Commercial Aircraft. Ta zmiana to jedna z wielu, do jakich doszło ostatnio w Airbusie w ramach reorganizacji struktury spółki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko w Budapeszcie znacjonalizowane! Vinci mniejszościowym inwestorem

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Budapeszcie znacjonalizowane! Vinci mniejszościowym inwestorem

Mateusz Kieruzal 07 czerwca 2024

Orlen Aviation: Wzrost sprzedaży i 17,7 mln zysku netto

Biznes i przemysł

Sztuczna inteligencja w służbie Air France. Ponad 40 projektów

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wąskokadłubowa ekspansja rejsów długodystansowych

Pasażer i linie lotnicze

Wąskokadłubowa ekspansja rejsów długodystansowych

Mateusz Kieruzal 25 grudnia 2021

Air Austral pierwszym francuskim użytkownikiem A220

Biznes i przemysł

Air Austral pierwszym francuskim użytkownikiem A220

Redakcja/inf. pras. 28 lipca 2021

Pierwszy kontrakt Airbusa w Ameryce Północnej na obsługę floty A220

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lotnisko w Budapeszcie znacjonalizowane! Vinci mniejszościowym inwestorem

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Budapeszcie znacjonalizowane! Vinci mniejszościowym inwestorem

Mateusz Kieruzal 07 czerwca 2024

Orlen Aviation: Wzrost sprzedaży i 17,7 mln zysku netto

Biznes i przemysł

Sztuczna inteligencja w służbie Air France. Ponad 40 projektów

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wąskokadłubowa ekspansja rejsów długodystansowych

Pasażer i linie lotnicze

Wąskokadłubowa ekspansja rejsów długodystansowych

Mateusz Kieruzal 25 grudnia 2021

Air Austral pierwszym francuskim użytkownikiem A220

Biznes i przemysł

Air Austral pierwszym francuskim użytkownikiem A220

Redakcja/inf. pras. 28 lipca 2021

Pierwszy kontrakt Airbusa w Ameryce Północnej na obsługę floty A220

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5