Linie KLM Royal Dutch Airlines odebrać pierwszego airbusa A321neo w III kwartale br. Najnowszy nabytek KLM-u ma zadebiutować na siatce połączeń pod koniec sierpnia 2024 r. Pierwszy A321neo ma początkowo latać z Amsterdamu do Sztokholmu, Berlina i Kopenhagi - donosi lokalny portal lotniczy Luchtvaartnieuws.nl.
Drugi samolot A321neo jest planowany do dostawy pod koniec września 2024 r. Następnie od 7 października br. samolot będzie wykorzystywany na trasach z Amsterdamu do Londynu, Edynburga oraz Paryża. Najnowszy nabytek niderlandzkiego przewoźnika ma posiadać jednoklasową konfigurację pokładu dla 227 pasażerów.
KLM będzie trzecią i jak na razie ostatnią linią z grupy Air France-KLM, która doda samoloty z rodziny A320neo. Dwaj niskokosztowi przewoźnicy holdingu AF-KLM, Transavia Airlines i Transavia France, odebrali swoje pierwsze samoloty A321neo i A320neo kolejno pod koniec
grudnia 2023 r. i na początku
stycznia 2024 r.Według wstępnych branżowych informacji dostawy A321neo są opóźnione nawet o sześć miesięcy w stosunku do pierwotnego harmonogramu dostaw dla grupy AF-KLM.
Zamówienie 100 airbusów z rodziny A320neoGrupa Air France-KLM zdecydowała się zamówić pod koniec 2021 r.
100 samolotów z rodziny A320neo. Umowa zawiera także prawa zakupu 60 dodatkowych samolotów tego typu. Nowe samoloty zmodernizują i odmłodzą floty linii KLM i Transavia Netherlands, a także odnowią i rozszerzą flotę Transavia France. Zamówienie obejmuje zarówno airbusy A320neo jak i A321neo, ale brak szczegółów jak zostanie ono dokładnie podzielone.
Nowe samoloty będą obsługiwać głównie trasy średniodystansowe w Europie, w szczególności z Amsterdamu - hubu linii KLM i głównej bazy Transavia Netherlands oraz z Paryża Orly, głównej bazy Transavia France.
Flota grupy AF-KLMObecnie flota grupy AF-KLM, w skład której wchodzą linie Air France, HOP!, KLM Cityhopper, KLM, Martinair, Transavia oraz Transavia France, składa się z 544 samolotów: 32 airbusów A220-300, sześciu A318, 13 A319, 37 A320, jednego A320neo, 15 A321, jednego A321neo, 25 A330, 27 A350-900, 10 boeingów B737-700, 142 B737-800, pięciu B737-900, czterech B747-400F, 33 B777-200ER, 59 B777-300ER, dwóch B777F, 23 B787-9, 10 B787-10, 18 embraerów E195-E2, 13 E170, 17 E175 oraz 51 E190.
Grupa AF-KLM oczekuje na dostawę 205 samolotów: 98 airbusów z rodziny A320neo, 28 A220-300, 66 A350, ośmiu A350F oraz pięciu boeingów B787-10.