Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa wydała we wtorek (2 października) certyfikat typu dla Airbusa A321neo w wersji Long Range (A321LR). Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez obie agencje.
Otrzymany certyfikat pozwala europejskim i amerykańskim liniom lotniczym, jak również tym, które stosują przepisy EASA i FAA, na użytkowanie i obsługę samolotu A321neo LR. Wejście do służby planowane jest na przełom 2018 i 2019 r., a koszty operacyjne w porównaniu do boeinga B757 będą niższe o ponad 30 proc. (na trasach tej samej długości).
– Cieszymy się, że otrzymaliśmy certyfikację typu dla nowego członka rodziny A320neo z najdłuższym zasięgiem wśród maszyn wąskokadłubowych. Dzięki tej certyfikacji, nowy i fantastyczny A321LR jest gotowy do lotów komercyjnych – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.
Pierwszego A321LR miała otrzymać pod koniec tego roku Primera Air, ale ta
ogłosiła wczoraj upadłość. Według najnowszych doniesień z Tuluzy, pierwszy A321LR zostanie dostarczony do izraelskiej linii Arkia.
Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasyWersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg (7408 km) ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku zarówno dziś, jak i w najbliższej przyszłości, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki długodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych.
A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Pojemność pokładu to opcja od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.
Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus zarzekał się, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny będą posiadać także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.