Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus A321XLR jako morski samolot patrolowy (MPA)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus A321XLR jako morski samolot patrolowy (MPA)
Fot. Airbus Defence
Francuska Agencja Zamówień Obronnych (Direction Générale de l'Armement) podpisała w ostatnich dniach umowę z Airbus Defence and Space jako głównym wykonawcą, współpracującym z firmą Thales, na wykonanie oceny ryzyka przyszłego programu morskich samolotów patrolowych. Ten 24-miesięczny kontrakt jest kontynuacją studium architektury i wykonalności rozpoczętego pod koniec 2022 r.

Celem nowego studium i umowy na ocenę ryzyk technicznych jest przygotowanie do opracowania i uruchomienia produkcji programu morskich samolotów patrolowych (MPA) pod koniec 2026 r. Badanie to umożliwi dalsze wykorzystanie wstępnych wyników badania architektury w celu dopracowania ekonomicznych i przemysłowych warunków realizacji programu, ukierunkowania technicznych wyborów systemów, które mają być instalowane w samolotach oraz przeprowadzenia pierwszych testów w tunelu aerodynamicznym.

- A321 MPA (Maritime Patrol Aircraft) ma wszystkie atuty, aby stać się prawdziwą latającą fregatą zdolną do reagowania na szeroki zakres misji powierzonych francuskiemu patrolowi morskiemu. Airbus oferuje rozwiązanie, które zapewnia autonomię, dostępność i niezawodność wymaganą do udziału w oceanicznym komponencie odstraszania nuklearnego - powiedział Jean-Brice Dumont, wiceprezes wykonawczy, szef Air Power w Airbus Defence and Space.

A321 MPA będzie zmilitaryzowaną wersją airbusa A321XLR, zaprojektowana w celu spełnienia wszystkich wymagań operacyjnych francuskiej marynarki wojennej, głównie w zakresie działań przeciw okrętom podwodnym i nawodnych, w konfliktach niskiej i wysokiej intensywności, a także gromadzenia danych wywiadowczych. Celem jest posiadanie nowego samolotu, który w latach 2030-2040 zastąpi flotę Atlantique 2 obsługiwaną przez francuską marynarkę wojenną z bazy lotniczej Lann-Bihoué.

Nowy samolot będzie miał duży zasięg i bardzo dobrą manewrowość, w tym na małych wysokościach. Maszyna będzie wyposażona w pełną gamę czujników i sensorów specyficznych dla morskich samolotów patrolowych: radar z anteną fazowaną, system rozpoznania akustycznego z pasywnymi i aktywnymi bojami sonarowymi, systemy walki elektronicznej i optoelektroniczne, system wykrywania anomalii magnetycznych (MAD) i urządzenia samoobrony.

A321 MPA ma być także wyposażony w systemy łączności, w tym satelitarną, a także uzbrojenie potrzebne do prowadzenia wojny przeciw okrętom podwodnym i nawodnym, w tym torpedy i przyszłe pociski przeciwokrętowe (FMAN). Duża ładownia samolotu i otwarta architektura jego systemu misji zapewniają mu dużą zdolność do ewolucji jego konstrukcji przez cały cykl życia, aby sprostać nowym zagrożeniom.

Niezwykły sukces rodziny A320, najlepiej sprzedającego się samolotu wąskokadłubowego na świecie z ponad 10 tys. samolotów w służbie i ponad 300 mln godzin lotu, gwarantuje, że A321 MPA ma od dawna sprawdzoną dostępność, niezawodność oraz niskie koszty utrzymania.

Airbus Defence and Space ma także już wieloletnie doświadczenie w przebudowie samolotów komercyjnych w samoloty wojskowe, czego kulminacją jest sukces A330 MRTT, który ma ponad 90 proc. światowego rynku (z wyłączeniem USA). Firma posiada również rozległą wiedzę specjalistyczną w zakresie integracji czujników i systemów misji w samolotach P3, C295 i CN235, z ponad 170 samolotami w służbie w różnych konfiguracjach patrolu morskiego i nadzoru.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hunnu Air wynajmują dwa embraery E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Hunnu Air wynajmują dwa embraery E195-E2

Piotr Bożyk 09 lutego 2025

Bułgaria odebrała pierwszego F-16 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Airbus: W styczniu więcej zamówień niż dostaw

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Polska zainteresowana zakupem transportowych airbusów A400M

Biznes i przemysł

Polska zainteresowana zakupem transportowych airbusów A400M

Piotr Bożyk 02 lutego 2025

W 2025 r. początek modernizacji polskich C295M

Biznes i przemysł

Kanada zakupiła cztery airbusy A330 MRTT

Biznes i przemysł

Kanada zakupiła cztery airbusy A330 MRTT

Piotr Bożyk 29 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Hunnu Air wynajmują dwa embraery E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Hunnu Air wynajmują dwa embraery E195-E2

Piotr Bożyk 09 lutego 2025

Bułgaria odebrała pierwszego F-16 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Airbus: W styczniu więcej zamówień niż dostaw

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Polska zainteresowana zakupem transportowych airbusów A400M

Biznes i przemysł

Polska zainteresowana zakupem transportowych airbusów A400M

Piotr Bożyk 02 lutego 2025

W 2025 r. początek modernizacji polskich C295M

Biznes i przemysł

Kanada zakupiła cztery airbusy A330 MRTT

Biznes i przemysł

Kanada zakupiła cztery airbusy A330 MRTT

Piotr Bożyk 29 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5