Dwa lata po pierwszym locie technicznym Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała dzisiaj (19 lipca) certyfikat typu dla airbusa A321XLR z silnikami CFM LEAP-1A. Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez EASA. Wejście do służby nowego samolotu w Iberii planowane jest pod koniec lata, prawdopodobnie w połowie października.
Certyfikat typu został przekazany przez Floriana Guillermeta, dyrektora wykonawczego EASA, na ręce Isabelle Bloy, głównego inżyniera A321XLR. Certyfikacja A321XLR z silnikiem Pratt & Whitney przewidywana jest w późniejszym okresie tego roku. Airbus szacuje, że dostawa pierwszego samolotu tego typu do hiszpańskiej Iberii będzie miała miejsce pod koniec września tego roku. Termin certyfikacji prze amerykańską FAA nie został wymieniony w oświadczeniu Airbusa dotyczącym XLR. Uważa się, że modyfikacje zbiornika paliwa, które Airbus musiał wdrożyć, aby spełnić wymagania EASA, powinny również spełniać wymagania FAA.
- Nadchodzi A321XLR, zróżnicowany produkt, który wnosi nową wartość na rynek, poszerzając możliwości dla linii lotniczych i ich pasażerów. Dzięki dużemu zasięgowi, A321XLR umożliwia obsługę wielu nowych bezpośrednich tras, oferując naturalne możliwości rozwoju naszym klientom i podróżnym. Zapewnia on liniom lotniczym wydajność wynikającą ze wspólnych cech gamy produktów A320/A321neo, a jego wszechstronna kabina oferuje szereg możliwości, które są po prostu wyjątkowe. To kwintesencja Airbusa! Dzięki certyfikacji osiągnęliśmy kluczowy kamień milowy. Następnym krokiem jest przygotowanie samolotu do pierwszych misji komercyjnych z klientami na całym świecie. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z klientami XLR, aby wspierać integrację samolotu z ich flotami - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów komercyjnych firmy Airbus.
Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest
linia Indigo, która zamówiła 70 samolotów. Kolejne największe zamówienia złożyły linie American Airlines i United Airlines. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu.
Iberia odbierze pierwszego A321XLR. Hiszpańska linia zastąpiła Aer Lingusa
Zmiana na miejscu pierwszego użytkownika (launch operator) airbusa A321XLR, który ma wejść do służby w trzecim kwartale tego roku. Na pierwsze miejsce wskoczyła
hiszpańska Iberia, która przejęła pierwszeństwo odbioru od linii
Aer Lingus. A to wszystko przez spór płacowy
irlandzkiej linii z pilotami.
Hiszpańska linia ogłosiła nawet pierwsze trasy, na których pojawi się A321XLR. Prawdopodobnie po kilku lotach zapoznawczych z załogą, samolot zadebiutuje na trasach długodystansowych z Madrytu do Bostonu i Waszyngtonu . Dokładne szczegóły dotyczące wejścia do służby nie są jeszcze znane.
Chociaż A321XLR jest reklamowany jako otwierający nowe rynki, które w przeciwnym razie nie byłyby możliwe, w tym przypadku odrzutowiec stanowi po prostu obniżenie klasy istniejących tras, które są obecnie obsługiwane przez A330. Miejmy nadzieję, że w przyszłości będą one wykorzystywane do otwierania nowych połączeń, a nie do obniżania jakości istniejących tras.
A321XLR na bardzo dalekie trasy, A321LR na nieco krótsze
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 508 maszyn z rodziny A320neo: 67 A319neo, 4 103 A320neo, 6 338 A321neo, co daje około 63 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Wśród zamówień A321neo, 550 samolotów to A321XLR. Do tej pory Airbus dostarczył 3 3371 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 993 A320neo oraz 1 361 A321neo.