Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Airbus A330-900 Air Belgium już w Warszawie. Poleci dla LOT-u

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Jak już wcześniej informowaliśmy Polskie Linie Lotnicze LOT w ramach umowy ACMI pozyskały airbusa A330-900 od linii Air Belgium. Dziś (27 października) maszyna została przebazowana z Brukseli na Lotnisku Chopina rejsem o numerze LO9002. Samolot będzie latał od początku sezonu zimowego (29 października) na trasie Warszawa - Nowy Jork (JFK).

Airbus A320-900 (A330neo) o rejestracji OO-ABG, który dziś (27 października) wylądował w Warszawie, jest w konfiguracji trzyklasowej i na pokład zabiera 286 pasażerów, oferując 30 foteli w klasie biznes (1-2-1), 21 w klasie premium ekonomicznej (2-3-2) oraz 235 w klasie ekonomicznej (2-4-2). Wyprodukowany został w 2021 r., napędzają go silniki Rolls-Royce i ma na pokładzie możliwość płatnego korzystania z Internetu. Na samolocie, przy przednich i środkowych drzwiach znalazły się naklejki z logo LOT i hasłem Witamy/Welcome.

Warto także dodać, że wśród personelu pokładowego Air Belgium jest też grupa polskojęzyczna. To m.in. byli pracownicy polskiego oddziału Small Planet Airlines, którzy zostali zatrudnieni po upadłości przewoźnika pod koniec 2018 r.

– Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały z Air Belgium umowę o współpracy w zakresie pozyskania samolotu w formule ACMI (wynajem samolotu z załogą) do obsługi połączeń do Nowego Jorku – mówił w sierpniu br. Rynkowi Lotniczemu Krzysztof Moczulski, rzecznik PLL LOT. Narodowy przewoźnik podjął taką decyzję w związku z planem zwiększenia liczby rejsów w sezonie zimowym oraz planami obsługowymi dla floty boeingów B787.

Air Belgium były bardzo dobrze znane polskim pasażerom, ponieważ od marca 2019 r. do marca 2020 r. linia latała dla PLL LOT, obsługując rejsy do Nowego Jorku. Wynajem samolotów przez LOT na zasadzie ACMI był podyktowany ze względu na problemy z silnikami Rolls Royce w boeingach B787 Dreamliner.

– A330 był dostępny na rynku, więc skorzystaliśmy z takiej okazji. Rozglądamy się za flotą zarówno dalekiego, jak i bliskiego zasięgu, ponieważ działamy w warunkach ograniczeń, jeśli chodzi o dostępność samolotów, jak i kwestii załogowych. A330-900neo to bardzo nowoczesny samolot. Ten, którego leasingujemy, jest z 2021 roku i ma podobną konfigurację jak nasze Dreamlinery, z dostępem do alejki z każdego miejsca, a także Internetem, chociaż płatnym. Niemniej to jest też wartość dodana dla pasażera – mówił w sierpniu Michał Fijoł, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.

Flota przewoźnika

Linie Air Belgium odebrały pierwszego odrzutowca A330-900neo jesienią 2021 r. Do przewoźnika z Europy Zachodniej trafiły łącznie dwie maszyny tej wersji, które zastąpiły wycofane już czterosilnikowe A340. Samoloty A330-900neo są leasingowane od firmy Air Lease Corporation (ALC). Więcej na temat samego airbusa A330neo możecie przeczytać w naszym artykule "Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".

Obecnie we flocie linia posiada we flocie dziewięć samolotów: dwa airbusy A330-200, dwa A330-900neo, dwa A330-200F oraz trzy boeingi B747-8F latające dla Hongyuan Group.

Air Belgium swoimi nowymi szerokokadłubowcami obsługiwały trasy do Port Louis na Mauritiusie oraz do Kapsztadu i Johannesburga w Republice Południowej Afryki. Wcześniej A340 przewoźnika latały z Brukseli i Charleroi do Fort-de-France na Martnice, chińskiego Hongkongu, Pointe-a-Pitre na Gwadelupie, Willemstad na Curacao, Punta Cana na Dominikanie oraz Kralendijk na Bonaire. Jednak to już historia.

Problemy finansowe Air Belgium

Według opinii PLL LOT problemy finansowe linii nie będą miały wpływu na realizację umowy ACMI. Przewoźnik na pewno będzie funkcjonował do 22 stycznia 2024 r., bo do tego dnia ma czas na przedstawienie nowego biznesplanu i wyjścia z obecnej sytuacji finansowej. Wszystko wskazuje, że do tego czasu uda się sensownie zrestrukturyzować przewoźnika.

Jednak linie Air Belgium zawiesiły wszystkie regularne loty pasażerskie. Zwiększający się poziom zadłużenia przyśpieszył podjęcie tej decyzji. Belgijskie linie złożą do sądu wniosek o restrukturyzację i ochronę przed wierzycielami. W najbliższej przyszłości działalność operatora skoncentruje się na świadczeniu usług wet-leasingu. Jednym z klientów ACMI jest wspomniany wcześniej LOT, czy np. British Airways.

Działalność Air Belgium, jeśli nie zostanie ogłoszona upadłość, opierać się będzie na czarterowych lotach cargo oraz świadczeniu usług wet-leasingu (ACMI), czyli samolotu wraz z załogą i ubezpieczeniem. Zarząd linii nie widzi możliwości prowadzenia rentownych pasażerskich przewozów lotniczych. – „Po licznych badaniach [zarząd, od red.] Air Belgium doszedł do wniosku, że osiągnięcie zysku na tym froncie wymagałoby znacznych inwestycji, oprócz tych, które poczyniono już w ostatnich latach, co jest niemożliwe” – oświadczył przewoźnik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

European Air Charter wycofał ostatniego MD-82

Pasażer i linie lotnicze

European Air Charter wycofał ostatniego MD-82

Piotr Bożyk 29 października 2023

Embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne (zdjęcia)

Piotr Bożyk 28 października 2023

Zobacz również:

Embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne (zdjęcia)

Piotr Bożyk 28 października 2023

LOT zainaugurował czarterowe rejsy Dreamlinerami z Pragi do Kolombo

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Pozostałe z wątku:

European Air Charter wycofał ostatniego MD-82

Pasażer i linie lotnicze

European Air Charter wycofał ostatniego MD-82

Piotr Bożyk 29 października 2023

Embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne (zdjęcia)

Piotr Bożyk 28 października 2023

Zobacz również:

Embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne (zdjęcia)

Piotr Bożyk 28 października 2023

LOT zainaugurował czarterowe rejsy Dreamlinerami z Pragi do Kolombo

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5