Najnowszy samolot europejskiego producenta, Airbus A330neo, rozpoczął trasę sprawdzającą i demonstrującą gotowość do rozpoczęcia operacji lotniczych. Trasa przelotu szerokokadłubowej maszyny obejmuje 15 lotnisk na całym świecie.
Ostatnim etapem procesu certyfikacji statków powietrznych są testy funkcji i niezawodności, nazywane również sprawdzaniem tras, obejmujące certyfikat ETOPS, a także lądowanie w portach lotniczych i testowanie usług obsługi lotniska. Po przelocie nad europejskimi lokalizacjami, szerokokadłubowy Airbus A330neo będzie kierować się na 15 głównych lotnisk na pięciu kontynentach, w celu osiągnięcia 150 godzin lotu w trzech przelotach.
Testy sprawdzające Airbusa A330neo są wykonywane przy użyciu pierwszego samolotu produkcyjnego A330-900 dla linii lotniczych Portugalii, Tap Air Portugal. Inauguracyjny lot samolotu miał miejsce 15 maja tego roku, poprzez sprawdzenie systemów kabinowych, m.in. takich jak klimatyzacja, w locie. Nowa maszyna wyposażona jest w kabinę Airspace. Certyfikacja nowego Airbusa zaplanowana jest na wakacje 2018 roku. Obecnie w powietrzu testowane są dwa Airbusy A330-900 w barwach TAP.
Nowa maszyna Airbusa będzie produkowana w dwóch wersjach 800 i 900. Różnią się one długością kadłuba, a co za tym idzie i liczbą zabieranych pasażerów. A330neo w wersji 800 może zabrać 257 osób, wersja 900 o 30 więcej (obie w konfiguracji trzyklasowej). Zarówno A330-900, jak i A330-800 zostały opracowane z myślą jedynie o silnikach Rolls-Royce'a Trent 7000. Dziennikarze The Bloomberg zasugerowali nawet, że słaba sprzedaż maszyny może być spowodowana usterkami silników Trent 7000, analogicznej do zeszłorocznej awarii serii Trent 1000, które napędzają Boeingi 787. Producent, Rolls-Royce, zaprzeczył jednak, jakoby silniki Trent 7000, które napędzają Airbusy A330neo, miały te same wady fabryczne, co Trent 1000. Więcej na ten temat piszemy
tutaj.