Linia Aerofłot odebrała wczoraj (28 lutego) pierwszego airbusa A350-900. Po ceremonii przekazania maszyny w Tuluzie, samolot odleciał na moskiewskie lotnisko Szeremietiewo gdzie nastąpi uroczyste powitanie nowej maszyny.
Pierwszy A350 (VQ-BFY) nosi imię Piotra Czajkowskiego, a jego nowe barwy wyróżniają się białym kadłubem, które są odejściem od obecnie stosowanego malowania kadłuba w kolor srebrny. Dolna część kadłuba pokryta została kolorem szarym, który zastąpił kolor granatowy z czerwoną obwolutą. Zmienił się także wygląd flagi na stateczniku pionowym, która zajmuje większy obszar. Miłym dodatkiem jest także wykorzystanie wingletów A350, na których pojawiła się rosyjska flaga. Wzorem innych linii pojawił się też duży napis Aerofłot na brzuchu maszyny.
Nowe A350 będą sukcesywnie zastępować A330-300, z których pierwszy odejdzie z floty 29 lutego br. Samoloty A350XWB zabierają na pokład 316 pasażerów czyli 14 lub 15 więcej niż obecne konfiguracje A330-300. Na pokładzie debiutuje także nowa klasa biznes, pojawi się także klasa premium, która zadebiutowała wcześniej na pokładach B777-300ER.
A350 Aerofłotu zabierają 316 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 28 w nowej klasie biznes (1-2-1), 24 w nowej premium (2-4-2) oraz 264 w nowej klasie ekonomicznej (3-3-3). Nowy nabytek na siatce połączeń rosyjskiej linii ma zadebiutować pod koniec pierwszego kwartału br. na trasie do Nowego Jorku, a potem na kolejnych trasach wedle harmonogramu:
- Moskwa (SVO) – Nowy Jork (JFK) od 29.03.2020 SU122/123
- Moskwa (SVO) – Pekin (PEK) od 1.05.2020 SU202/203
- Moskwa (SVO) – Miami (MIA) od 2.06.2020 SU110/111
- Moskwa (SVO) – Seul (ICN) od 1.07.2020 SU252/253
- Moskwa (SVO) – Delhi (DEL) od 1.07.2020 SU232/233
Pierwotne zamówienie 22 maszyn było podzielone na wersję -800 (8) i -900 (14), a po rezygnacji Airbusa z budowy A350-800, Aerofłot postanowił pozostać przy wersji A350-900 choć nie wyklucza zwiększenia zamówienia o kolejnych 14 maszyn tego typu. Obecna flota Aerofłotu składa się z 248 samolotów: 74 airbusów A320, 33 A321, 19 A330, jednego A350-900, 48 boeingów B737-800, 19 B777-300ER oraz 54 suchojów SSJ100. Rosyjski przewoźnik oczekuje na dostawę 76 samolotów: sześciu A320neo, trzech A321neo, 14 A350-900, trzech B777-300ER oraz 50 maszyn Irkut MC-21-300.