Przedstawiciele firm Airbus, Avinor, SAS, Swedavia i Vattenfall podpisali porozumienie (MoU) w sprawie podjęcia działań na rzecz zbadania wykonalności budowy infrastruktury wodorowej na lotniskach w Szwecji i Norwegii. Współpraca kilku podmiotów zapewni lepsze zrozumienie koncepcji i działania samolotów wodorowych, dostaw paliwa, infrastruktury i potrzeb w zakresie tankowania na lotniskach, przez co pomoże w rozwoju całego systemu lotnictwa wodorowego w obu krajach. Podczas prowadzonych prac zostaną również określone zasady wyboru, które lotniska w obu krajach zostaną w pierwszej kolejności przystosowane do obsługi samolotów z napędem wodorowym, a także towarzyszące temu ramy prawne.
Jak podaje Airbus, pierwszy raz w historii zabiegów na rzecz wodorowego lotnictwa, tego rodzaju studium wykonalności obejmie dwa kraje i ponad 50 lotnisk. Zakres projektu odzwierciedla wspólne ambicje partnerów, aby wykorzystać wiedzę specjalistyczną do wspierania dekarbonizacji przemysłu lotniczego i osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r.
– Wodór uchodzi za kluczowy element umożliwiający zapewnienie lotnictwu zrównoważonej przyszłości – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa. – Norwegia i Szwecja należą do najbardziej wymagających dla lotnictwa regionów działania i mają ogromny potencjał w zakresie produkcji wodoru z odnawialnych źródeł energii. Bardzo się cieszę, że możemy nawiązać współpracę z partnerami tak zaangażowanymi w dekarbonizację przemysłu lotniczego. Idealnie wpisuje się to w naszą strategię wdrażania systemów lotnictwa wodorowego w najbardziej sprzyjających temu częściach świata.
– Wodór staje się kluczowym nośnikiem energii w lotnictwie przyszłości, wolnym od paliw kopalnych. Jako właściciel 43 lotnisk w Norwegii, Avinor od wielu lat pracuje nad zrównoważonym rozwojem i zamierza być siłą napędową oraz koordynatorem zielonej transformacji norweskiego lotnictwa. Nasz dialog z Airbusem dotyczący dekarbonizacji trwa już kilka lat i cieszymy się, że możemy uruchomić teraz współpracę wraz z dobrymi sąsiadami ze Szwecji. Norwegia, tak jak Szwecja, jest dobrze przygotowana, aby być pionierem wdrażania samolotów zasilanych wodorem. Chcemy podzielić się wiedzą specjalistyczną i infrastrukturą, aby pomóc poprowadzić te ważne prace – powiedział Abraham Foss, dyrektor generalny firmy Avinor.
– W miarę jak świat podejmuje działania na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości, także SAS stara się zapewnić, by przyszłe pokolenia mogły cieszyć się korzyściami płynącymi ze sprawnej globalnej sieci transportu. Współpracując z najsilniejszymi i najbardziej innowacyjnymi graczami w branży, bierzemy na siebie odpowiedzialność za kierowanie działaniami na rzecz osiągania zerowej emisji netto. To droga, która ma znaczenie nie tylko dla SAS, ale dla całej branży lotniczej – mówi prezes SAS, Anko van der Werff.
– Cieszymy się z możliwości bycia częścią szerszego partnerstwa, wraz z Airbusem, Avinorem, SAS i Vattenfall, w działaniach na rzecz zastosowania wodoru w lotnictwie. Swedavia, Avinor i SAS nawiązały już współpracę w zakresie lotnictwa wolnego od paliw kopalnych, dlatego doceniamy to, że przyłączają się do nas Airbus, z rozległą wiedzą na temat samolotów z napędem wodorowym (dzięki inicjatywie ZEROe) oraz Vattenfall, z wiedzą na temat energii elektrycznej i jej produkcji. Oczekuje się, że wodór będzie stopniowo zyskiwał coraz większy udział w koszyku paliwowym przemysłu lotniczego, a to będzie miało coraz większy wpływ na infrastrukturę i planowanie organizacji portów lotniczych. Zawiązane właśnie partnerstwo jest ważnym krokiem w działaniach na rzecz lotnictwa wolnego od paliw kopalnych w regionie nordyckim. Wzmocni ono rolę Swedavii jako lidera w tej dziedzinie, jednocześnie przysłuży się szeroko rozumianej transformacji branży lotniczej – mówi Jonas Abrahamsson, prezes Swedavii.
– Chcemy umożliwić dekarbonizację przemysłu. Lotnictwo to branża, w której odejście od paliw kopalnych jest dziś ogromnym wyzwaniem. Nawiązana współpraca transgraniczna dowodzi jednak chęci wprowadzenia zmian. Zamierzamy wnieść do tej inicjatywy wkład w postaci wiedzy na temat rozwoju rynku energii elektrycznej, infrastruktury elektrycznej i produkcji wodoru w Szwecji – powiedziała Anna Borg, prezeska Vattenfall.
Jak tłumaczy Airbus, oczekuje się, że wykorzystanie wodoru do napędzania przyszłych samolotów nie tylko znacznie zmniejszy emisję gazów cieplarnianych do atmosfery, ale może też pomóc w dekarbonizacji działalności lotniczej na ziemi. W 2020 r. Airbus ujawnił koncepcję ZEROe, której celem jest wprowadzenie na rynek do 2035 r. pierwszego na świecie samolotu pasażerskiego napędzanego wodorem. Prace nad odpowiednimi modułami technologicznymi trwają obecnie w globalnej sieci badawczo-technologicznej firmy.
Airbus uruchomił także program „Hub wodorowy na lotniskach”, aby przyspieszyć badania nad wymogami infrastrukturalnymi i niskoemisyjną działalnością portów lotniczych. Do tej pory przedstawiciele Airbusa podpisali stosowne umowy z partnerami i lotniskami w dziesięciu krajach: Francji, Niemczech, Włoszech, Japonii, Nowej Zelandii, Norwegii, Singapurze, Korei Południowej, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Więcej informacji na temat wodoru i dekarbonizacji można znaleźć na stronie
airbus.com.