Zbudowany przez Airbusa geostacjonarny satelita telekomunikacyjny EUTELSAT 36D został przetransportowany z Tuluzy we Francji do Sanford na Florydzie w USA na pokładzie airbusa BelugaST (A300-600ST). Następnym krokiem jest Kennedy Space Center na Florydzie, gdzie jeszcze w tym miesiącu satelita zostanie wystrzelony na orbitę na pokładzie rakiety SpaceX Falcon 9. To pierwszy komercyjny lot Airbus Beluga Transport pod nowym AOC.
To już trzeci raz, ale pierwszy pod własnym AOC, kiedy samolot transportowy BelugaST dostarcza satelitę geostacjonarnego Airbusa do Kennedy Space Center na Florydzie. Poprzednie misje obejmowały
HOTBIRD 13G w dniu 17 października 2022 r. i Inmarsat 6-F2 w dniu 30 stycznia 2023 r.
Firma Airbus Beluga Transport została założona w celu komercjalizacji floty samolotów A300-600ST Beluga. Na początku tego roku linia
otrzymała certyfikat operatora lotniczego (AOC), a także zezwolenie dla zagranicznych przewoźników lotniczych tzw.
Foreign Air Carrier Permit (FACP) od Departamentu Transportu USA (US DoT) i może teraz latać jako linia lotnicza cargo wykorzystująca frachtowce BelugaST (A300ST). Tutaj warto dodać, że w miejsce maszyn A300 Airbus wprowadził
sześć samolotów BelugaXL nowej generacji, opartych na większych A330-200, aby wesprzeć zwiększenie produkcji samolotów pasażerskich.
Dla samolotów BelugaST oznacza to, że mogą one rozpocząć nowy etap eksploatacji. Płatowce te mają jeszcze sporo godzin lotu i cykli do osiągnięcia swoich pierwotnie zaprojektowanych limitów eksploatacyjnych. Do tej pory samoloty zanotowały 15 tys. cykli, a ich limity są szacowane na 30-31 tys. cykli. Ponadto, aby lepiej sprostać wymaganiom prawdziwie międzynarodowych operacji, samoloty BelugaST zostały wyposażone w nowej generacji system zarządzania lotem (FMS) z ADS-B dla zwiększenia możliwości nawigacyjnych w lotach międzykontynentalnych.
EUTELSAT 36D EUTELSAT 36D jest oparty na najnowszej generacji geostacjonarnym satelicie telekomunikacyjnym Eurostar Neo i będzie świadczył usługi telewizyjne (DTH) i rządowe w Afryce, Europie i krajach wschodnich, a jego planowany okres eksploatacji wynosi ponad 15 lat.
- EUTELSAT 36D jest najnowszym kamieniem milowym naszego wieloletniego partnerstwa z Eutelsat sięgającego ponad 30 lat. Jest to 22. geosatelita, którego zbudowaliśmy dla tej firmy i który zapewni większą przepustowość w Afryce i Eurazji - powiedział Philippe Pham, szef działu telekomunikacji i systemów nawigacyjnych w Airbus.
Z 70 transponderami pasma Ku, całkowicie elektryczny EUTELSAT 36D zapewni wszystkie główne misje EUTELSAT 36B, z ulepszonym zasięgiem i wydajnością. Jest to czwarty Eurostar Neo na orbicie. Satelity te łączą w sobie zwiększoną pojemność ładunkową oraz bardziej wydajne systemy zasilania i kontroli termicznej ze skróconym czasem produkcji i zoptymalizowanymi kosztami w ramach w pełni zdigitalizowanego procesu produkcyjnego. EUTELSAT 36D łączy w sobie 18 kW mocy elektrycznej ze zmniejszoną masą startową wynoszącą około pięciu ton, dzięki możliwościom EOR (Electric Orbit Raising) firmy Airbus, wzmacniając pozycję Airbusa jako światowego lidera w dziedzinie napędu elektrycznego.
Rodzina satelitów telekomunikacyjnych Eurostar Neo firmy Airbus opiera się na platformie i technologiach nowej generacji, opracowanych przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i innych, w tym Centre National d'Etudes Spatiales (CNES) i Brytyjskiej Agencji Kosmicznej (UKSA).