Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała wczoraj (13 listopada) certyfikat typu dla Airbusa A330-743L z silnikami Rolls-Royce Trent 700 zwanego Beluga XL. Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez EASA.
Certyfikat dla samolotu został zatwierdzony po intensywnej kampanii testowej, podczas której BelugaXL wykonała 205 lotów trwających łącznie ponad 700 godzin. W sumie w latach 2019-2023 powstanie sześć samolotów, stopniowo zastępując i powiększając obecną flotę transporterów BelugaST.
Nowa maszyna oparta jest na modelu A330-200F, które zastąpią wysłużone i zmodyfikowane A300-600ST. Kiedyś projekt uważany przez Airbusa za pomyłkę na stronie internetowej, stał się w końcu faktem i wzbił się w powietrze. Dane przedstawione przez Airbusa pokazują, że duża cześć komponentów modelu A330 jest wykorzystana w Belugach XL, ale nos samolotu z obniżonym kokpitem oraz usterzenie na ogonie samolotu zostały zaprojektowane całkowicie od nowa.
Według najnowszych informacji Airbus potrzebować będzie pierwszych nowych maszyn w przedziale 2020-2021. Pierwszy samolot ma wejść do służby na początku 2020 r. Natomiast do 2025 r. Airbus chce wymienić wszystkie obecne samoloty A300ST Beluga na nowe modele XL, a nawet powiększyć swoją flotę do sześciu takich maszyn. Odświeżenie floty transportowej producenta wpłynie pozytywnie na zwiększenie możliwości produkcyjnych. Samolot A300-600ST z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich, podczas gdy BelugaXL z ładunkiem 53 ton będzie mogła przelecieć 2200 mil morskich. To duża różnica. Beluga XL (A330-200) jest również dłuższa o około 7 metrów i o metr szersza niż model oparty na A300-600ST (56,3 m).
Airbus chce wykorzystać większe transportowce do osiągnięcia planowanego tempa produkcji najnowszego modelu A350XWB na poziomie 13-15 sztuk miesięcznie. Producent chce również zwiększyć możliwość produkcji wąskokadłubowej rodziny A320 powyżej 50 sztuk miesięcznie. Większy transportowiec przyda się producentowi także przy zwiększonej produkcji wojskowego A400M oraz nowego A330neo. Pierwszą komercyjną trasą nowej Belugi będzie połączenie Tuluza – Broughton – Bremen – Tuluza, do której maszyna będzie transportować gotowe skrzydła A350XWB.
Obecnie flota pięciu Airbusów Beluga wykonuje ponad 60 lotów w każdym tygodniu do 11 miejsc w Europie, przewożąc kluczowe części do wszystkich programów Airbusa, w tym także do A380. Belugi są obsługiwane przez Airbus Transport International (ATI), zależną linię lotniczą Airbusa. Załoga każdej maszyny składa się z dwóch pilotów oraz technika pokładowego. Więcej na temat nowych transportowców Airbus można przeczytać w naszym ubiegłorocznym artykule prosto z Tuluzy "
Airbus: BelugaXL rozpoczęła kampanie testów w locie".