Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus chce otworzyć drugą linię FAL A320neo w Mobile. Podtrzymuje zwiększenie produkcji A220

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus chce otworzyć drugą linię FAL A320neo w Mobile. Podtrzymuje zwiększenie produkcji A220
fot. Piotr Bożyk
Airbus zamierza uruchomić drugą linię montażu końcowego (FAL) A320neo w Mobile w III kwartale tego roku. Producent otrzymuje też plan produkcji 14 samolotów A220 miesięcznie do 2026 r., mimo, że nadal boryka się z problemami w łańcuchu dostaw dla tych maszyn - poinformował portal Flightglobal.

- Nasza firma uruchomi trzecią linię montażu końcowego, która będzie drugą FAL dla A320neo i spodziewamy się, że będzie ona gotowa w III kwartale tego roku - powiedział Robin Hayes, dyrektor generalny Airbus USA w wywiadzie dla FlightGlobal z 8 kwietnia.

Tutaj warto przybliżyć historię tamtejszych zakładów. Airbus otworzył swój zakład w Mobile z pojedynczą linią montażu końcowego A320 we wrześniu 2015 r., następnie w 2020 r. pojawiła się tam linia FAL maszyn A220, która uzupełniła produkcję tych samolotów w głównym zakładzie programu w Mirabel w Kanadzie. Natomiast w 2022 r. firma ujawniła plany budowy drugiej linii FAL dla maszyn z rodziny A320neo w Mobile, mając wówczas na celu uruchomienie tej linii w II kwartale 2025 r.

Hayes, przemawiając na konferencji MRO Americas w Atlancie, powiedział również, że Airbus nadal dąży do osiągnięcia celu, jakim jest wyprodukowanie w zakładach w Mirabel i Mobile łącznie 14 samolotów A220 już w 2026 r. - Jesteśmy na bardzo dobrej drodze, aby osiągnąć ten poziom - powiedział Hayes.

Airbus ma jednak przed sobą długą drogę. W pierwszych trzech miesiącach 2025 r. dostarczył zaledwie 17 samolotów A220, a w 2024 r. tylko 75. Dlatego producent pracuje nad zwiększeniem montażu w obliczu ciągłych trudności w łańcuchu dostaw, które pojawiły się podczas pandemii Covid-19 i które nadal utrudniają produkcję. Firma dostarczyła 766 samolotów w 2024 r., po tym jak na początku ubiegłego roku deklarowała dostarczyć 800 odrzutowców w tym roku. W 2025 r. firma planuje dostarczyć 820 samolotów i jak wszystko wskazuje powinno się udać.

Według szefa spółki Airbus USA, produkcja firmy nie jest wstrzymywana przez niedobory silników z przekładnią GTF od Pratt & Whitney tj. PW1100G lub PW1500G. Jednostki napędowe PW1100G są jedną z dwóch opcji silników dla A320neo, oprócz CFM International LEAP-1A. Natomiast PW1500G jako jedyne napędzają samoloty A220. P&W pracuje nad niezwykle uciążliwym dla linii lotniczych wycofaniem tych silników z powodu problemu związanego z potencjalnie wadliwymi metalowymi komponentami. Producent silników przeznaczył już znaczne zasoby ludzkie i pieniężne na konserwację związaną z wycofaniem i produkcję komponentów zamiennych do wycofanych silników.

- Z punktu widzenia Airbusa, Pratt nadal nam dostarcza silniki na czas do nowych samolotów, co nie stanowi przeszkody dla naszej produkcji - skwitował szef Airbusa w USA.

Zapytany o to, które komponenty sprawiają najwięcej kłopotów, Hayes wymienia wyposażenie kabiny jak toalety czy fotele oraz inny „sprzęt montowany przez nabywcę”, czyli produkty kupowane przez linie lotnicze i instalowane przez Airbusa. Kelly Ortberg, prezes Boeinga, również wymienił podobne rzeczy jako główny problem opóźnień w dostawach nowych B737 MAX.

Fabryka w Mobile

Airbus ogłosił plan zbudowania linii montażowej w Mobile w Alabamie w 2012 r., a niespełna rok później rozpoczęła się budowa zakładów o wartości 600 mln dolarów. Uroczysta inauguracja fabryki odbyła się we wrześniu 2015 r. Pierwszy zbudowany i dostarczony w USA airbus A321 linii JetBlue odbył inauguracyjny lot 21 marca 2016 r. Natomiast linia montażu końcowego A220 w Mobile została otwarta w styczniu 2019 r., a oficjalna produkcja tych samolotów rozpoczęła się w sierpniu 2019 r. Inauguracyjny lot techniczny pierwszego wyprodukowanego tam samolotu tego typu odbył się w czerwcu 2020 r. Pierwszy A220 z Mobile trafił do linii Delta Air Lines.

Fabryka Airbusa stworzyła setki nowych miejsc pracy, a w okolicach Mobile nowe zakłady otworzyło również wielu dostawców Airbusa, co jeszcze bardziej zwiększyło zatrudnienie i dało impuls do rozwoju lokalnej gospodarki. Jak z dumą informuje firma, 87 proc. jej nowych pracowników pochodzi z regionu Zatoki, a niemal jedną trzecią zatrudnionych stanowią amerykańscy weterani. Alabama jest znana z bardzo liberalnego prawa, które preferuje dużych inwestorów i ogranicza działalność związkową. Dlatego koszty pracy w tym stanie są dużo niższe niż w innych stanach czy Europie, a swoje zakłady poza Airbusem mają w tym stanie także Boeing, Mercedes, Hyundai czy Honda.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Unical: Demontaż A320neo na części

Biznes i przemysł

Unical: Demontaż A320neo na części

Piotr Bożyk 14 kwietnia 2025

Airbus: W marcu urosły dostawy i zamówienia

Biznes i przemysł

Airbus: W marcu urosły dostawy i zamówienia

Piotr Bożyk 13 kwietnia 2025

Asiana Airlines przekłada wycofanie ostatniego B767-300

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus: W marcu urosły dostawy i zamówienia

Biznes i przemysł

Airbus: W marcu urosły dostawy i zamówienia

Piotr Bożyk 13 kwietnia 2025

AIX: Airbus i Panasonic wspólnie opracują platformę Connected Aircraft

Biznes i przemysł

AIX: Airbus prezentuje First Class Experience dla A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Unical: Demontaż A320neo na części

Biznes i przemysł

Unical: Demontaż A320neo na części

Piotr Bożyk 14 kwietnia 2025

Airbus: W marcu urosły dostawy i zamówienia

Biznes i przemysł

Airbus: W marcu urosły dostawy i zamówienia

Piotr Bożyk 13 kwietnia 2025

Asiana Airlines przekłada wycofanie ostatniego B767-300

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus: W marcu urosły dostawy i zamówienia

Biznes i przemysł

Airbus: W marcu urosły dostawy i zamówienia

Piotr Bożyk 13 kwietnia 2025

AIX: Airbus i Panasonic wspólnie opracują platformę Connected Aircraft

Biznes i przemysł

AIX: Airbus prezentuje First Class Experience dla A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5