Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus chce przerwać dominację Boeinga w transporcie frachtu dzięki A350 w wersji cargo

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
31-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus chce przerwać dominację Boeinga w transporcie frachtu dzięki A350 w wersji cargo
fot. Piotr Bożyk
Europejski Airbus wziął na celownik jeden z najbardziej dochodowych bastionów Boeinga - planując frachtową wersję swojego pasażerskiego odrzutowca A350, stawiając na to, że pandemiczny boom na zakupy przez Internet przetrwa globalny kryzys zdrowotny - donosi Reuters. Proponowany przez francuskiego producenta frachtowiec A350 będzie lekką hybrydą obecnych wariantów, ale przede wszystkim będzie bazował na rozwiązaniach wersji -1000 - można przeczytać na portalu Flightglobal.

Boeing przez lata zdominował transport cargo swoimi samolotami towarowymi, nawet gdy jego europejski rywal zdobył koronę największego na świecie producenta odrzutowców pasażerskich. A jest o co walczyć, bo amerykański producent w zeszłym roku przewidywał zapotrzebowanie na 2430 frachtowców w ciągu 20 lat, w tym 930 samolotów cargo i 1500 przebudowanych z samolotów pasażerskich. Dlatego teraz ma się to zmienić, bo Airbus potwierdził, że jego zarząd poparł tworzenie towarowego A350, który ma wejść do służby w 2025 roku, ale nie ogłosił na razie żadnych klientów nowego programu.

A350F ma być oparty w większości na A350-1000, choć będzie hybrydą dwóch wersji pasażerskich

- W dużej mierze opiera się on na istniejących już elementach konstrukcyjnych A350. Projekt frachtowca pochodzi głównie z modelu -1000, a większy wariant A350 będzie główną siłą napędową nowego typu - powiedział 29 lipca dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury, przemawiając podczas briefingu na temat wyników za pierwsze półrocze br.

Choć szczegóły dotyczące wydajności nie zostały jeszcze w pełni ujawnione, Faury twierdzi, że frachtowiec będzie miał ładowność ponad 95 ton. Ale inne źródła producenta twierdzą, że jego ładowność ma się wahać pomiędzy 105 a 110 ton. Dla porównania planowany boeing B777X w wersji cargo ma zabierać na pokład od 115 do 117 ton. Zatem różnice są kosmetyczne i być może w końcu Airbus nieco bardziej zaistnieje na rynku cargo dzięki A350F. Pasażerskie warianty A350 są napędzane wyłącznie silnikami Rolls-Royce Trent XWB. Czy takie same silniki będą napędzać wersję cargo? Tego nie wiadomo na pewno, ale można też usłyszeć w branży, że brytyjski producent jest gotowy przygotować nową wersję tego silnika ze zwiększonym ciągiem.

- Produkcja będzie osadzona w obecnej linii montażowej A350 w Tuluzie, a Airbus spodziewa się skorzystać z doświadczeń z programu BelugaXL, który został opracowany na bazie A330. Nadszedł czas, aby linie lotnicze zobaczyły trochę konkurencji - dodał Faury.

Chociaż ruch cargo gwałtownie wzrósł w bezpośrednim następstwie pandemii, Faury nie obawia się, że rynek dla frachtowca A350 opadnie wraz z postępującym ożywieniem gospodarczym i powrotem do przewozu pasażerów.

- Mamy do czynienia z silnym wykorzystaniem zdolności przewozowej cargo w czasie pandemii, ale wciąż jest wiele starych samolotów we flotach przewoźników i widzimy falę ich wymian w drugiej połowie dekady. Czas podjęcia decyzji o rozwoju tego samolotu cargo jest bardzo dobry, ponieważ samolot ma konkurować nie tylko ze starymi wariantami, ale będzie póki co jedynym frachtowcem nowej generacji. Samolot ten jest bardzo silną platformą i ma potencjał, aby być bardzo konkurencyjnym na rynku, pod względem pojemności i spalania paliwa, szczególnie biorąc pod uwagę zmiany w przepisach środowiskowych ICAO, które mają nastąpić od 2028 r. - kwituje prezes Airbusa.

Wydatki Airbusa na badania i rozwój spadły o 10 proc. w pierwszej połowie roku, ale dyrektor finansowy Dominik Asam mówi, że umiarkowane koszty badań nad frachtowcem A350 w drugiej połowie roku przyczynią się do sprowadzenia całorocznych wydatków do poziomu podobnego do tego, jaki odnotowano w 2020 r.

A350 – najnowocześniejszy w rodzinie Airbusa


A350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 915 samolotów A350, w tym na 747 maszyn w wersji A350-900 oraz 168 w większej wersji 1000. Do tej pory dostarczono 436 A350: 380 A350-900 oraz 56 A350-1000. Może dzięki zamówieniom wersji cargo Airbus w końcu przekroczy liczbę 1000 sprzedanych maszyn A350.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Biznes i przemysł

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Piotr Bożyk 17 września 2023

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Biznes i przemysł

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Piotr Bożyk 17 września 2023

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5