Europejski Airbus wziął na celownik jeden z najbardziej dochodowych bastionów Boeinga - planując frachtową wersję swojego pasażerskiego odrzutowca A350, stawiając na to, że pandemiczny boom na zakupy przez Internet przetrwa globalny kryzys zdrowotny - donosi Reuters. Proponowany przez francuskiego producenta frachtowiec A350 będzie lekką hybrydą obecnych wariantów, ale przede wszystkim będzie bazował na rozwiązaniach wersji -1000 - można przeczytać na portalu Flightglobal.
Boeing przez lata zdominował transport cargo swoimi samolotami towarowymi, nawet gdy jego europejski rywal zdobył koronę największego na świecie producenta odrzutowców pasażerskich. A jest o co walczyć, bo amerykański producent w zeszłym roku przewidywał zapotrzebowanie na 2430 frachtowców w ciągu 20 lat, w tym 930 samolotów cargo i 1500 przebudowanych z samolotów pasażerskich. Dlatego teraz ma się to zmienić, bo Airbus potwierdził, że jego zarząd poparł tworzenie towarowego A350, który ma wejść do służby w 2025 roku, ale nie ogłosił na razie żadnych klientów nowego programu.
A350F ma być oparty w większości na A350-1000, choć będzie hybrydą dwóch wersji pasażerskich
- W dużej mierze opiera się on na istniejących już elementach konstrukcyjnych A350. Projekt frachtowca pochodzi głównie z modelu -1000, a większy wariant A350 będzie główną siłą napędową nowego typu - powiedział 29 lipca dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury, przemawiając podczas briefingu na temat wyników za pierwsze półrocze br.
Choć szczegóły dotyczące wydajności nie zostały jeszcze w pełni ujawnione, Faury twierdzi, że frachtowiec będzie miał ładowność ponad 95 ton. Ale inne źródła producenta twierdzą, że jego ładowność ma się wahać pomiędzy 105 a 110 ton. Dla porównania planowany boeing B777X w wersji cargo ma zabierać na pokład od 115 do 117 ton. Zatem różnice są kosmetyczne i być może w końcu Airbus nieco bardziej zaistnieje na rynku cargo dzięki A350F. Pasażerskie warianty A350 są napędzane wyłącznie silnikami Rolls-Royce Trent XWB. Czy takie same silniki będą napędzać wersję cargo? Tego nie wiadomo na pewno, ale można też usłyszeć w branży, że brytyjski producent jest gotowy przygotować nową wersję tego silnika ze zwiększonym ciągiem.
- Produkcja będzie osadzona w obecnej linii montażowej A350 w Tuluzie, a Airbus spodziewa się skorzystać z doświadczeń z programu BelugaXL, który został opracowany na bazie A330. Nadszedł czas, aby linie lotnicze zobaczyły trochę konkurencji - dodał Faury.
Chociaż ruch cargo gwałtownie wzrósł w bezpośrednim następstwie pandemii, Faury nie obawia się, że rynek dla frachtowca A350 opadnie wraz z postępującym ożywieniem gospodarczym i powrotem do przewozu pasażerów.
- Mamy do czynienia z silnym wykorzystaniem zdolności przewozowej cargo w czasie pandemii, ale wciąż jest wiele starych samolotów we flotach przewoźników i widzimy falę ich wymian w drugiej połowie dekady. Czas podjęcia decyzji o rozwoju tego samolotu cargo jest bardzo dobry, ponieważ samolot ma konkurować nie tylko ze starymi wariantami, ale będzie póki co jedynym frachtowcem nowej generacji. Samolot ten jest bardzo silną platformą i ma potencjał, aby być bardzo konkurencyjnym na rynku, pod względem pojemności i spalania paliwa, szczególnie biorąc pod uwagę zmiany w przepisach środowiskowych ICAO, które mają nastąpić od 2028 r. - kwituje prezes Airbusa.
Wydatki Airbusa na badania i rozwój spadły o 10 proc. w pierwszej połowie roku, ale dyrektor finansowy Dominik Asam mówi, że umiarkowane koszty badań nad frachtowcem A350 w drugiej połowie roku przyczynią się do sprowadzenia całorocznych wydatków do poziomu podobnego do tego, jaki odnotowano w 2020 r.
A350 – najnowocześniejszy w rodzinie AirbusaA350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 915 samolotów A350, w tym na 747 maszyn w wersji A350-900 oraz 168 w większej wersji 1000. Do tej pory dostarczono 436 A350: 380 A350-900 oraz 56 A350-1000. Może dzięki zamówieniom wersji cargo Airbus w końcu przekroczy liczbę 1000 sprzedanych maszyn A350.