Airbus chce zwiększyć miesięczny wskaźnik produkcji w programie A350 do 12 samolotów miesięcznie w 2028 r., co jest następstwem silnego popytu w sektorze szerokokadłubowym. Francuski producent już wcześniej zamierzał powrócić do produkcji 10 samolotów miesięcznie w 2026 r., czyli mniej więcej na poziomie, który osiągnął tuż przed pandemią koronawirusa.
Airbus otrzymał w tym roku zamówienia na 71 samolotów A350, w tym 47 większych w wersji -1000 i pięć frachtowców. Niedawno producent potwierdził także umowę na
30 A350 od indyjskiego przewoźnika IndiGo, która obejmuje również prawa do zakupu 70 kolejnych maszyn tego typu. Natomiast w ubiegłym roku firma pozyskała zamówienia netto na 281 maszyn A350 i przekroczyła
1000 sprzedanych samolotów z tej rodziny.
- Silna dynamika w zakresie popytu na samoloty szerokokadłubowe stanowi podstawę naszej decyzji o zwiększeniu tempa produkcji - powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.
Airbus poinformował o zwiększeniu produkcji, gdy odnotował 13 proc. wzrost przychodów komercyjnych w pierwszym kwartale br. do 9,1 mld euro, po dostawach 142 samolotów w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku.
Chociaż Faury twierdzi, że środowisko operacyjne "nie wykazuje oznak poprawy", przy utrzymującej się presji geopolitycznej i presji związanej z łańcuchem dostaw.
- Kontynuujemy wdrażanie naszych planów rozwoju, poprzez inwestycje w system produkcyjny, przy jednoczesnym opieraniu się na naszych kluczowych filarach, którymi są bezpieczeństwo, jakość, uczciwość, zgodność z przepisami prawnymi - dodał Faury.
Warto wspomnieć, że skorygowane zyski ze sprzedaży samolotów komercyjnych spadły w
Q1 2024 r. o 13 proc. do 507 mln euro. Jednak Airbus utrzymuje docelowe miesięczne tempo budowy czterech samolotów A330neo miesięcznie, a także kontynuuje dążenie do osiągnięcia wskaźnika 75 maszyn miesięcznie dla rodziny A320neo oraz 14 samolotów na miesiąc dla programu A220 w 2026 r. Firma nie zmieniła także swojej całorocznej prognozy dostaw, która pozostaje
w 2024 r. na poziomie 800 samolotów.
Rodzina A350Do końca marca 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1307 samolotów A350: 953 A350-900, 299 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 kwietnia br. francuski producent dostarczył 592 maszyny 40 liniom lotniczym: 508 A350-900 oraz 84 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Warto także dodać, że w zeszłym roku zamówienia w programie przekroczyły
1000 samolotów.