Airbus zarobił w ubiegłym roku 4,23 mld euro netto co daje wzrost 11 proc. rok do roku. Koncern miał 5,4 mld euro EBITD-y (spadek o 6,8 proc.), a z samej działalności związanej z samolotami cywilnymi koncern uzyskał ponad 50,6 mld euro przychodu (wzrost o 6 proc.). Nie było rekordu dostaw, a w zamówieniach liczba kupionych samolotów komercyjnych netto spadła o 61 proc. Mimo to cała grupa lotnicza zanotowała solidne wyniki finansowe.
Airbus ogłosił dziś (20 lutego) w Tuluzie swoje dość imponujące wyniki finansowe za 2024 r., odzwierciedlające lepszą wydajność operacyjną z rosnącymi, ale nie rekordowymi dostawami samolotów komercyjnych, przychodami oraz zwiększającym się portfelem zamówień. Producent przedstawił także swoje prognozy na rok 2025. Na konferencji spółki we Francji obecna była także redakcja Rynku Lotniczego.
Wyniki finansoweKoncern w ubiegłym roku zanotował przychody w wysokości 69,2 mld euro (wzrost o 6 proc.) oraz EBITD-ę w wysokości 5,4 mld euro (spadek o 6,8 proc.). Wynik EBIT wyniósł 5,3 mld euro (wzrost o 15 proc.), w tym korekty netto w wysokości -202 mln euro. Korekty te obejmowały: + 101 mln euro związane z niedopasowaniem kapitału obrotowego w dolarach i przeszacowaniem bilansu, +51 mln euro w kwestii zysku przy satelitach Airbus ObeWeb, -40 mln euro związane z zamknięciem
Airbus Beluga Transport, -121 mln euro związane z programem A400M oraz -41 mln euro innych kosztów.
- Osiągnęliśmy wysoki poziom zamówień we wszystkich obszarach działalności w 2024 r., ze wskaźnikiem book-to-bill znacznie powyżej 1, potwierdzając solidny popyt na nasze produkty i usługi. Zrealizowaliśmy nasze wytyczne na 2024 w roku, który był rokiem testowym dla Airbusa. Skoncentrowaliśmy nasze wysiłki na kluczowych priorytetach, w szczególności na zwiększeniu produkcji i transformacji sektora obronnego i kosmicznego. Nadal dążymy do rentownego wzrostu i realizacji naszych ambicji w zakresie dekarbonizacji. Wyniki finansowe za 2024 r. i poziom zaufania, jaki mamy do naszych przyszłych wyników, wspierają naszą propozycję zwiększenia dywidendy - powiedział Guillaume Faury, prezes i dyrektor generalny Airbusa.
Zysk w przeliczeniu na jeden udział sięgnął 5,36 euro, czyli o 11 proc. więcej niż w 2023 r. Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 2 euro na akcję (1,8 euro w 2023 r.) oraz dywidendy specjalnej w wysokości 1 euro na akcję na dorocznym walnym zgromadzeniu, które odbędzie się 15 kwietnia br. Proponowana data wypłaty to 24 kwietnia 2025 r.
Na koniec 2024 r. grupa Airbusa zatrudniała dokładnie 156 921 pracowników. To wzrost o 6 proc. w porównaniu z końcem 2023 r., kiedy cała grupa lotnicza zatrudniała 147 893 pracowników.
Dane dotyczące zamówień i dostawDziałalność w sektorze samolotów cywilnych była głównym motorem finansowym Airbus Group w 2024 r. Zamówienia brutto na samoloty komercyjne wyniosły 878 sztuk (spadek o 61 proc. vs 2023: 2 319 samolotów), przy czym zamówienia netto wyniosły 826 maszyn po anulowaniu (2023: 2 094). Portfel niezrealizowanych zamówień wyniósł na koniec 2024 r. 8 658 samolotów.
W 2024 r. dostarczono łącznie 766 samolotów komercyjnych (2023: 735), w tym 75 A220, 602 z rodziny A320, 32 A330 i 57 A350. Przychody wygenerowane przez działalność Airbusa w zakresie samolotów komercyjnych wzrosły o 6 proc., głównie w wyniku większej liczby dostarczonych maszyn.
Wartość skonsolidowanych zamówień spadła o 44 proc. do 103,5 mld euro (2023: 186,5 mld euro), a wartość skonsolidowanego portfela zamówień na koniec 2024 r. wzrosła o 14 proc. i wyniosła 628 mld euro (2023 r.: 554 mld euro).
Z kolei dostawy Airbus Helicopters osiągnęły wynik na poziomie 361 sztuk (2023: 346), a przychody wzrosły o 8 proc., odzwierciedlając ogólną wydajność programów i usług. Nowe zamówienia spółki w 2024 r., zanotowały wzrost przekraczający 10 proc. drugi rok z rzędu, co podkreśla stabilny wzrost w złożonym globalnym środowisku.
Przychody w Airbus Defence and Space wzrosły o 5 proc., napędzane głównie przez Military Air Systems i Connected Intelligence. Wartość zamówień Airbus DS wzrosła do rekordowych 16,7 mld euro (2023: 15,7 mld euro), co odpowiada wskaźnikowi book-to-bill na poziomie około 1,4. Zamówienia w czwartym kwartale obejmowały także 25 dodatkowych samolotów wojskowych Eurofighter dla Hiszpanii.
Plany na 2025 r.Jako podstawę swoich prognoz na 2025 r. spółka zakłada brak dodatkowych zakłóceń w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych operacjach Spółki oraz jej zdolności do dostarczania produktów i usług. Wytyczne nie uwzględniają wpływu potencjalnych nowych ceł na działalność spółki. Wytyczne spółki na rok 2025 obejmują wpływ integracji niektórych pakietów roboczych
Spirit AeroSystems na skorygowany EBIT i wolny przepływ środków pieniężnych przed finansowaniem klienta, w oparciu o wstępne szacunki i założenie zamknięcia transakcji na dzień 1 lipca 2025 r.
Na tej podstawie grupa Airbusa zamierza osiągnąć w 2025 r. następujące cele:
- Dostarczyć około 820 samolotów komercyjnych;
- Skorygowany EBIT powinien mieć wartość między około 7 mld euro;
- Wolne przepływy pieniężne przed finansowaniem klientów mają wynieść ok. 4,5 mld euro;
- Zakończyć w pierwszym półroczu transakcję/umowę ze Sprit AeroSystems.