Airbus podjął kroki w sprawie subwencji do samolotów A380 i A350, ale liczy, że Boeing zrobi to samo w sprawie wsparcia dla swoich samolotów.
Według raportu Światowej Organizacji Handlu (WTO) Airbus miał otrzymać od państw europejskich 22 mld dolarów nielegalnego wsparcia przy realizacji projektów samolotów A380 i A350, co miało osłabić Boeinga. Przedstawiciele Airbusa w oświadczeniu zgodzili się wprowadzić poprawki do pożyczek na A380 i A350XWB.
Airbus: Pożyczki nie pomogły A380
Europejski koncern argumentował jednak, że wsparcie pomogło programowi A380 w sposób marginalny, superjumbo miał niską sprzedaż, dlatego i sankcje powinny być minimalne.
Jeszcze na początku tego roku przyszłość superjumbo wydawała się mocno niepewna. Airbus już zapowiadał, że szykuje plan awaryjny, na wypadek gdyby nie udało mu się sfinalizować kontraktu z Emirates dotyczącego zakupu kolejnych A380. Od końca 2014 r. spekulowano o przyszłości tej największej na świecie maszyny pasażerskiej. Produkcję zmniejszano dwukrotnie z powodu małego popytu. Największy, ale zarazem najbardziej zniecierpliwiony klient Airbusa groził, że musi uzyskać gwarancję utrzymania produkcji A380 przez co najmniej 10 lat. Ostatecznie dubajskie linie uratowały program i zabezpieczyły go na kolejne dziesięć lat.
Nie wiadomo, czy ten argument przekona Amerykanów. Decyzja WTO pozwala USA podjąć działania „odwetowe”, ich skalę Światowa Organizacja Handlu określi w kolejnej decyzji. Boeing sugeruje, że będą to miliardy dolarów.
Boeing też na cenzurowanym
Sprawa przed WTO została pierwotnie wszczęta w 2004 r., kiedy Stany Zjednoczone zakwestionowały pomoc udzieloną przez Francję, Niemcy, Hiszpanię i Wielką Brytanię przedsiębiorstwu Airbus na cele projektu i produkcji serii dużych cywilnych statków powietrznych. WTO wydało orzeczenie w tej sprawie w 2011 r., jednak Stany Zjednoczone uznały, że UE nie podjęło wystarczających kroków, aby wycofać subsydia dla Airbusa i usunąć negatywne skutki tych subsydiów dla Boeinga. Stany Zjednoczone wniosły więc przeciwko UE sprawę o niezastosowanie się do orzeczenia, kwestionując w ten sposób podjęte przez UE działania.
UE wszczęła w 2005 r. równoległą sprawę o wsparcie rządu USA dla samolotów Boeinga. W tej sprawie trwa obecnie również postępowanie w sprawie niezastosowania się do orzeczenia, po tym jak UE zaskarżyła Stany Zjednoczone na forum WTO w związku z utrzymywaniem się subsydiów rządowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.