Airbus dostarczył swój setny samolot A350 XWB w zaledwie 30 miesięcy po dostarczeniu pierwszego egzemplarza tego najnowocześniejszego na świecie szerokokadłubowca w grudniu 2014 r. Setnym dostarczonym samolotem jest A350-900 dla China Airlines.
A350 XWB oferuje najnowocześniejszą konstrukcję aerodynamiczną, kadłub i skrzydła z włókna węglowego oraz nowe, paliwooszczędne silniki Rolls-Royce. Technologie te przekładają się na niedościgniony stopień efektywności operacyjnej, zapewniając 25-procentowe ograniczenie spalania i emisji oraz znacznie niższe koszty utrzymania. Jako jeden z pierwszych samolotów wyposażonych w kabinę „Airspace by Airbus”, A350 XWB gwarantuje wysoki komfort, dobre samopoczucie i najnowsze technologie pasażerom i załodze.
A350-1000, nowy przedstawiciel rodziny A350 XWB, jest bardzo zbliżony konstrukcyjnie do modelu A350-900. Certyfikację typu i pierwszą dostawę do klienta zaplanowano na czwarty kwartał 2017 r., a obecnie A350-1000 przechodzi intensywną, przebiegającą pomyślnie kampanię prób w locie.
Do dziś Airbus otrzymał łącznie 847 wiążących zamówień na samoloty A350 XWB od 45 klientów, co oznacza, że już teraz jest to jeden z najlepiej sprzedających się samolotów szerokokadłubowych w historii. Do dziś samoloty A350 zostały dostarczone 14 liniom lotniczym z całego świata i latają z niezwykle wysokim wskaźnikiem niezawodności operacyjnej rzędu 99 proc.
Wcześniej porozumienie z Airbusem podpisał inny
chiński przewoźnik, China Aviation Supplies Holding Company (CAS), zamawiając 40 samolotów A350 XWB. Poza tym modelem, CAS zamówił również 100 egzemplarzy maszyny A320. Kontrakt został podpisany w Berlinie. – Tak duże zamówienie jest znaczącym wsparciem dla naszych wiodących produktów, zarówno w segmencie samolotów wąsko jak i szerokokadłubowych. Chiny są dzisiaj jednym z najważniejszych na świecie rynków lotniczych i jesteśmy zaszczyceni mogąc wspierać dynamiczny rozwój chińskiego lotnictwa cywilnego przy pomocy naszego portfolio produktów – mówił Tom Enders, prezes Airbusa.
Światowa flota samolotów pasażerskich mieszczących powyżej 100 pasażerów ma się w ciągu najbliższych 20 lat zwiększyć ponad dwukrotnie i osiągnąć poziom 40 tys. egzemplarzy, tak by sprostać rosnącej, zgodnie z prognozami o 4,4% rocznie, liczbie pasażerów. Rynki wschodzące takie jak Chiny będą głównym motorem wzrostu, a chiński ruch krajowy stanie się wkrótce największym źródłem zamówień – jak przewiduje ostatnia prognoza przygotowana przez Airbusa na lata 2017 – 2036.