Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus dostarczył pierwszego A330neo do TAP Portugal (ZDJĘCIA)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-11-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Linia TAP Air Portugal odebrała dziś (26 listopada) pierwszego na świecie airbusa nowej generacji – A330neo i będzie pierwszym przewoźnikiem, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej maszyny. Na ceremonii dostawy znajdowała się także redakcja Rynku Lotniczego.

Pierwszy A330-900neo (CS-TUB) jest wyleasingowany od firmy Avolon. Na pokład zabierze 298 pasażerów w komfortowym układzie trzyklasowym: 34 w klasie biznes, 96 w ekonomicznej premium oraz 168 w klasie ekonomicznej. Nowa kabina Airspace by Airbus oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED i najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności.

– Cieszę się, że mogę powitać pierwszy samolot airbus A330-900neo w naszej rozwijającej się flocie. Bezkonkurencyjna ekonomia i efektywność napędzają nasz biznes – powiedział Antonoaldo Neves, dyrektor generalny TAP Air Portugal. – A330neo zapewni nam dużą elastyczność operacyjną dzięki wielu wspólnym cechom innych samolotów Airbusa w naszej flocie. Ten samolot będzie pierwszym wyposażonym w nową kabinę Airspace, która jest nową koncepcją ukształtowaną w celu spełnienia ambicji TAP, aby zaoferować naszym pasażerom lepszy produkt w branży – dodał Neves.

Pierwszy z A330neo ma się pojawić na trasie Lizbona – Sao Paulo już 9 grudnia. Choć przewoźnik zastrzega sobie zmianę tej daty z powodów operacyjnych. Ameryka Południowa będzie pierwszym kontynentem na jaki będą latać najnowsze maszyny TAP. Łącznie portugalski przewoźnik zamówił 21 samolotów A330-900neo. Dostawy ich zakończą się w 2022 roku.

– Przekazanie pierwszego A330neo dla TAP Air Portugal jest bardzo ważnym kamieniem milowym dla Airbusa. Dzięki ciągłym innowacjom A330neo, nasz najnowszy samolot szerokokadłubowy, zaoferuje naszym klientom najwyższą wartość i wydajność oraz najwyższy komfort dla pasażerów. Ta okazja jest kolejnym krokiem naprzód w kierunku realizacji celów naszej branży w zakresie zrównoważonego lotnictwa – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbus Commercial Aircraft.

Obecnie flota linii TAP Portugal składa się z 91 samolotów: ośmiu ATR-ów 72-600, 21 airbusów A319, 22 A320, sześciu A321, 12 A330-200, czterech A330-300, jednego A330-900neo oraz czterech A340-300.

 

A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa

A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Pierwszy lot techniczny mniejszej wersji A330-800neo zaplanowany jest jesienią tego roku.

Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1733 samolotów, z czego 1424 zostały już dostarczone. Większość kontraktów (1011) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 298 samolotów A330, w tym 10 w wersji cargo oraz 10 wojskowych.

Wspólny type rating dla A330, A330neo i A350

Linie lotnicze i piloci posiadają także korzyści szkoleniowe dzięki wspólnemu type ratingowi dla A330 oraz A350. Piloci, którzy są wyszkoleni i latają na A330 mogą rozpocząć swoje przygotowania do lotów maszyną A350 przechodząc tylko szkolenie z różnic w obydwu samolotach.

To wszystko znaczną redukcję kosztów dla linii lotniczych, ponieważ szkolenie w różnicach maszyn nie wymaga korzystania z pełnego naziemnego symulatora lotów. Pozwala to na zmniejszenie o 65 proc. czasu szkolenia pilotów do zaledwie ośmiu dni, w porównaniu do standardowego okresu szkoleń. Wspólny type rating pozwala także na stworzenie grupy pilotów, którzy mogą latać zarówno A330 jak i A350XWB w koncepcji Single Fleet Flying (SFF), która zwiększa elastyczność planowania operacyjnego. Znaczącym czynnikiem w osiągnięciu wspólnego type rating'u A330/A350 jest podobieństwo właściwości pilotażowych między dwoma samolotami. Zostało to zweryfikowane w 2015 r. przez pilotów reprezentujących europejskie i amerykańskie władze lotnictwa cywilnego, które dokonały oblotu obydwu samolotów.

Więcej na temat nowego airbusa oraz obszerną fotorelację zaprezentujemy już wkrótce.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Condor: Ostatni rejs B767

Pasażer i linie lotnicze

Condor: Ostatni rejs B767

Mateusz Kieruzal 26 marca 2024

Boeing: Duże zmiany. Prezes rezygnuje!

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zmiany. Prezes rezygnuje!

Mateusz Kieruzal 25 marca 2024

Kończy się era B747. Asiana Airlines wycofały Jumbo Jeta

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

airBaltic leasingują B737 od Ukraine International Airlines

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic leasingują B737 od Ukraine International Airlines

Mateusz Kieruzal 01 maja 2022

Enter Air odebrał kolejnego Boeinga 737-800

Biznes i przemysł

Enter Air odebrał kolejnego Boeinga 737-800

Emilia Derewienko 30 marca 2020

Pozostałe z wątku:

Condor: Ostatni rejs B767

Pasażer i linie lotnicze

Condor: Ostatni rejs B767

Mateusz Kieruzal 26 marca 2024

Boeing: Duże zmiany. Prezes rezygnuje!

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zmiany. Prezes rezygnuje!

Mateusz Kieruzal 25 marca 2024

Kończy się era B747. Asiana Airlines wycofały Jumbo Jeta

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

airBaltic leasingują B737 od Ukraine International Airlines

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic leasingują B737 od Ukraine International Airlines

Mateusz Kieruzal 01 maja 2022

Enter Air odebrał kolejnego Boeinga 737-800

Biznes i przemysł

Enter Air odebrał kolejnego Boeinga 737-800

Emilia Derewienko 30 marca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5