Linia TAP Air Portugal odebrała dziś (26 listopada) pierwszego na świecie airbusa nowej generacji – A330neo i będzie pierwszym przewoźnikiem, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej maszyny. Na ceremonii dostawy znajdowała się także redakcja Rynku Lotniczego.
Pierwszy A330-900neo (CS-TUB) jest wyleasingowany od firmy Avolon. Na pokład zabierze 298 pasażerów w komfortowym układzie trzyklasowym: 34 w klasie biznes, 96 w ekonomicznej premium oraz 168 w klasie ekonomicznej. Nowa kabina Airspace by Airbus oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED i najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności.
– Cieszę się, że mogę powitać pierwszy samolot airbus A330-900neo w naszej rozwijającej się flocie. Bezkonkurencyjna ekonomia i efektywność napędzają nasz biznes – powiedział Antonoaldo Neves, dyrektor generalny TAP Air Portugal. – A330neo zapewni nam dużą elastyczność operacyjną dzięki wielu wspólnym cechom innych samolotów Airbusa w naszej flocie. Ten samolot będzie pierwszym wyposażonym w nową kabinę Airspace, która jest nową koncepcją ukształtowaną w celu spełnienia ambicji TAP, aby zaoferować naszym pasażerom lepszy produkt w branży – dodał Neves.
Pierwszy z A330neo ma się pojawić na trasie Lizbona – Sao Paulo już 9 grudnia. Choć przewoźnik zastrzega sobie zmianę tej daty z powodów operacyjnych. Ameryka Południowa będzie pierwszym kontynentem na jaki będą latać najnowsze maszyny TAP. Łącznie portugalski przewoźnik zamówił 21 samolotów A330-900neo. Dostawy ich zakończą się w 2022 roku.
– Przekazanie pierwszego A330neo dla TAP Air Portugal jest bardzo ważnym kamieniem milowym dla Airbusa. Dzięki ciągłym innowacjom A330neo, nasz najnowszy samolot szerokokadłubowy, zaoferuje naszym klientom najwyższą wartość i wydajność oraz najwyższy komfort dla pasażerów. Ta okazja jest kolejnym krokiem naprzód w kierunku realizacji celów naszej branży w zakresie zrównoważonego lotnictwa – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbus Commercial Aircraft.
Obecnie flota linii TAP Portugal składa się z 91 samolotów: ośmiu ATR-ów 72-600, 21 airbusów A319, 22 A320, sześciu A321, 12 A330-200, czterech A330-300, jednego A330-900neo oraz czterech A340-300.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Pierwszy lot techniczny mniejszej wersji A330-800neo zaplanowany jest jesienią tego roku.
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1733 samolotów, z czego 1424 zostały już dostarczone. Większość kontraktów (1011) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 298 samolotów A330, w tym 10 w wersji cargo oraz 10 wojskowych.
Wspólny type rating dla A330, A330neo i A350 Linie lotnicze i piloci posiadają także korzyści szkoleniowe dzięki wspólnemu type ratingowi dla A330 oraz A350. Piloci, którzy są wyszkoleni i latają na A330 mogą rozpocząć swoje przygotowania do lotów maszyną A350 przechodząc tylko szkolenie z różnic w obydwu samolotach.
To wszystko znaczną redukcję kosztów dla linii lotniczych, ponieważ szkolenie w różnicach maszyn nie wymaga korzystania z pełnego naziemnego symulatora lotów. Pozwala to na zmniejszenie o 65 proc. czasu szkolenia pilotów do zaledwie ośmiu dni, w porównaniu do standardowego okresu szkoleń. Wspólny type rating pozwala także na stworzenie grupy pilotów, którzy mogą latać zarówno A330 jak i A350XWB w koncepcji Single Fleet Flying (SFF), która zwiększa elastyczność planowania operacyjnego. Znaczącym czynnikiem w osiągnięciu wspólnego type rating'u A330/A350 jest podobieństwo właściwości pilotażowych między dwoma samolotami. Zostało to zweryfikowane w 2015 r. przez pilotów reprezentujących europejskie i amerykańskie władze lotnictwa cywilnego, które dokonały oblotu obydwu samolotów.
Więcej na temat nowego airbusa oraz obszerną fotorelację zaprezentujemy już wkrótce.