Airbus dostarczył pierwszy samolot szerokokadłubowy A350 ze swojego centrum wyposażenia i dostaw (C&DC) w Tiencinie, podejmując dodatkowe kroki w celu powiększenia światowej obecności i zacieśnienia długoterminowego partnerstwa strategicznego z Chinami.
A350-900 został dostarczony China Eastern Airlines, największemu w Azji i drugiemu co do wielkości na świecie użytkownikowi samolotów Airbusa. Pod koniec czerwca 2021 roku, przewoźnik Szanghaju eksploatował flotę 413 samolotów Airbusa, w tym 349 samolotów rodziny A320, 55 samolotów rodziny A330 i dziewięciu samolotów A350.
– Jestem dumny, że w tak trudnym dla światowego lotnictwa czasie Airbus pomyślnie zwiększył zdolności centrum wyposażenia i dostaw samolotów szerokokadłubowych w Tiencinie o samoloty najnowszej generacji A350 – powiedział George Xu, wiceprezes wykonawczy Airbusa i prezes Airbus China. – To nowy przełom w długoterminowej współpracy Chin i Airbusa, podkreśla zaangażowanie Airbusa w tym kraju. Gratuluję China Eastern Airlines, naszemu wieloletniemu partnerowi strategicznemu, otrzymania pierwszego A350 dostarczonego z Chin i doceniam ich zaufanie do Airbusa i naszych produktów – dodał Xu.
Centrum wyposażenia i dostaw samolotów szerokokadłubowych zostało zlokalizowane w tych samych zakładach w Tiencinie, gdzie mieści się linia montażu końcowego samolotów rodziny A320 i centrum dostaw Airbusa. C&DC zajmuje się wyposażaniem samolotów, w tym montażem kabin pasażerskich, malowaniem samolotów i próbami w locie, a także lotami odbiorczymi i dostawami samolotów.
Działalność centrum, przeznaczonego dla samolotów rodziny A330, zainaugurowano we wrześniu 2017 roku. Następnie, podczas wizyty francuskiego prezydenta Emmanuela Macrona w Chinach w 2019 roku,
przewodniczący chińskiej komisji ds. krajowego rozwoju i reform He Lifeng i dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury podpisali w Pekinie memorandum ustaleń w sprawie dalszego rozwoju współpracy przemysłowej, ogłaszając, że C&DC może powiększyć swoje zdolności o samoloty A350.
A350 – najnowocześniejszy w rodzinie Airbus
A350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 915 samolotów A350, w tym na 747 maszyn w wersji A350-900. Do tej pory dostarczono 427 A350: 373 A350-900 oraz 54 A350-1000.