easyJet ogłosił wczoraj (19 grudnia), że zamawia kolejnych 157 samolotów z rodziny A320neo. Kontrakt jest częścią programu unowocześnienia floty, optymalizacji kosztów i zrównoważonego rozwoju przewoźnika. Zawarta umowa uwzględnia zamianę wcześniej zamówionych 35 A320neo na większe A321neo, a także zabezpieczenie dodatkowych praw zakupu na 100 samolotów z tej rodziny.
Najnowszy kontrakt grupy easyJet na 157 samolotów został rozdzielony na dwie wersje maszyn z rodziny A320neo: 56 airbusów A320neo i 101 A321neo. Dostawy nowo zamówionych airbusów A320neo zaplanowane są dokładnie na okres od stycznia 2029 r. do końca 2034 r.
- Cieszymy się, że możemy potwierdzić to znaczne zamówienie. ono nie tylko umożliwia easyJet wymianę starszych samolotów na bardziej rentowne - co jest kluczowym elementem naszego planu działania dotyczącego zerowej emisji netto - ale także zapewnia perspektywę wzrostu, dzięki zwiększeniu liczby maszyn. Dzięki temu zamówieniu easyJet będzie w stanie umacniać wiodącą pozycję na głównych lotniskach w Europie. Liczymy na owocną współpracę z Airbusem w nadchodzących latach - skomentował Johan Lundgren, dyrektor generalny easyJet.
Zgodnie z nowym zamówieniem, easyJet ma teraz zamówione u producenta 322 samoloty: 188 A320neo i 134 A321neo, z kolejnymi 53 prawami zakupu samolotów z tej rodziny. Przewoźnik podkreślił, że zachowuje znaczną elastyczność pod względem zaległych dostaw i potencjalnej konwersji między A320neo a A321neo.
- W Airbusie jesteśmy zadowoleni z możliwości wspierania rozwoju easyJet. Nasze nowoczesne i wygodne samoloty pozwalają przewoźnikowi wyróżnić swoją ofertę na konkurencyjnym rynku transportu pasażerskiego. Zarówno easyJet, jak i Airbus są zdecydowanymi zwolennikami dekarbonizacji branży lotniczej. Ta znacząca inwestycja w najbardziej oszczędny pod względem zużycia paliwa samolot, zasilany paliwem SAF, jest świadectwem naszego wspólnego zaangażowania w tym zakresie. Brawo easyJet i dziękujemy! - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy i dyrektor ds. międzynarodowych w Airbusie.
Modernizacja floty i jej korzyści dla środowiskaBrytyjski niskokosztowiec nie tylko zamawia nowe samoloty, ale także wyposaża swoje maszyny z rodziny A320 w Descent Profile Optimization (DPO) – pozwalające oszczędzać paliwo ulepszenie bazy danych pokładowego systemu zarządzania lotem (FMS) oraz Continuous Descent Approach (CDA), które zmniejszają hałas na ziemi oraz emisję CO2.
Po modernizacji, która zostanie przeprowadzona do końca 2023 roku, cała flota easyJet, licząca 326 samolotów z rodziny A320 Airbusa, będzie wyposażona w DPO i dodatkowo w CDA.
Flota grupy easyJetFlota całej grupy easyJet składa się z 326 airbusów: 82 A319, 175 A320, 54 A320neo oraz 15 A321neo. Maszyny easyJet latają na ponad 130 europejskich lotnisk w 31 krajach, obsługując ponad 1000 tras. Przewoźnik oczekuje na dostawę 322 samolotów: 188 airbusów A320neo oraz 134 A321neo.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9801 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4200 A320neo, 5550 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.