Airbus zarobił w ubiegłym roku 3,78 mld euro netto co daje spadek o 11 proc. rok do roku. Koncern miał 5,8 mld euro EBITD-y (wzrost o 4 proc.), a z samej działalności związanej z samolotami cywilnymi koncern uzyskał ponad 47,7 mld euro przychodu (wzrost o 11 proc.).
Airbus ogłosił dziś (15 lutego) w Tuluzie swoje dość imponujące wyniki finansowe za 2023 r., odzwierciedlające lepszą wydajność operacyjną z rekordowymi dostawami samolotów komercyjnych, przychodami oraz zwiększającym się portfelem zamówień. Producent przedstawił także swoje prognozy na rok 2024. Na konferencji spółki we Francji obecna była redakcja Rynku Lotniczego.
Wyniki finansowe
Koncern w ubiegłym roku zanotował przychody w wysokości 65,4 mld euro (wzrost o 11 proc.) oraz EBITD-ę w wysokości 5,8 mld euro (wzrost o 4 proc.). Wynik EBIT wyniósł 4,6 mld euro (spadek o 14 proc.), w tym korekty netto w wysokości -1,2 mld euro. Korekty te obejmowały: -1,03 mld euro związane z niedopasowaniem kapitału obrotowego w dolarach i przeszacowaniem bilansu, -89 mln euro związane z transformacją Aerostructures, -41 mln euro związane z programem A400M, -75 mln euro innych kosztów, w tym zgodności z przepisami.
- W 2023 r. odnotowaliśmy duży napływ zamówień we wszystkich naszych obszarach działalności i wywiązaliśmy się ze wszystkich naszych zobowiązań. Było to znaczące osiągnięcie, biorąc pod uwagę złożoność środowiska operacyjnego. Będziemy nadal inwestować w nasz globalny system przemysłowy, jednocześnie kontynuując naszą transformację i dekarbonizację. Nasze propozycje dotyczące dywidendy odzwierciedlają dobre wyniki finansowe za 2023 r. oraz nasze perspektywy wzrostu w 2024 r. - powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa
Zysk w przeliczeniu na jeden udział sięgnął 4,8 euro, czyli o 11 proc. mniej niż w 2022 r. Jednak spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 1,80 euro na akcję (bez zmian do 2022 r.) oraz dywidendy specjalnej w wysokości 1 euro na akcję na dorocznym walnym zgromadzeniu, które odbędzie się 10 kwietnia br. Proponowana data wypłaty to 18 kwietnia 2024 r.
Na koniec 2023 r. grupa Airbusa zatrudniała dokładnie 147 893 pracowników. To wzrost o 10 proc. w porównaniu z końcem 2022 r., kiedy cała grupa zatrudniała 134 267 pracowników.
Dane dotyczące zamówień i dostaw
Działalność w sektorze samolotów cywilnych była głównym motorem finansowym Airbus Group w 2023 r. Wartość zamówień w tym obszarze znacząco wzrosła (+ 15 proc.) w ujęciu rok do roku, co przełożyło się na wzrost wartości nowych zamówień całego koncernu.
Zamówienia brutto na samoloty komercyjne wyniosły 2 319 sztuk (2022: 1 078 samolotów), przy czym zamówienia netto wyniosły 2 094 maszyny po anulowaniu (2022: 820). Portfel zamówień na koniec 2023 r. to 8 598 zamówionych samolotów komercyjnych. Z kolei Airbus Helicopters zarejestrował zamówienia netto na 393 śmigłowce (2022: 362), które były rozłożone w różnych programach. Natomiast wartość zamówień Airbus Defence and Space wzrosła o 15 proc. do 15,7 mld euro (2022: 13,7 mld euro).
Wartość skonsolidowanych zamówień wzrosła do 186,5 mld euro (2022: 82,5 mld euro), a wartość skonsolidowanego portfela zamówień na koniec 2023 r. wyniosła 554 mld euro (2022 r.: 449 mld euro).
W 2023 r. dostarczono łącznie
735 samolotów komercyjnych (2022: 661), w tym 68 A220, 571 z rodziny A320, 32 A330 i 64 A350. Przychody wygenerowane przez działalność Airbusa w zakresie samolotów komercyjnych wzrosły o 15 proc., głównie w wyniku większej liczby dostarczonych maszyn. Z kolei dostawy Airbus Helicopters osiągnęły wynik na poziomie 346 sztuk (2022: 344), a przychody wzrosły o 4 proc., odzwierciedlając ogólną wydajność programów i usług. Przychody w Airbus Defence and Space wzrosły o 2 procent, napędzane głównie przez Military Air Systems i Connected Intelligence, skompensowane przez zaktualizowane szacunki dotyczące zakończenia niektórych programów kosmicznych. Dostarczono łącznie osiem wojskowych samolotów transportowych A400M (2022: 10).
Plany na 2024 r.
Jako podstawę swoich prognoz na 2024 r. spółka zakłada brak dodatkowych zakłóceń w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych operacjach Spółki oraz jej zdolności do dostarczania produktów i usług. Jak zaznacza Airbus, plany na 2024 r. dotyczą okresu przed fuzjami i przejęciami. Na tej podstawie grupa Airbusa zamierza osiągnąć w 2024 r. następujące cele:
- Dostarczyć około 800 samolotów komercyjnych;
- Skorygowany EBIT powinien mieć wartość między 6,5 mld a 7 mld euro;
- Wolne przepływy pieniężne przed finansowaniem klientów mają wynieść ok. 4 mld euro.