W ubiegłym roku firma Airbus Helicopters odnotowała 374 zamówienia brutto (netto: 362), co świadczy o trwającym ożywieniu rynku dzięki imponującej liczbie 216 sprzedanych lekkich śmigłowców jednosilnikowych. Dostawy wzrosły z 338 w 2021 r. do 344 maszyn w 2022 r., przyczyniając się do wstępnego udziału Airbus Helicopters w rynku cywilnym i parapublicznym na poziomie 52 proc.
Airbus podkreślił również, że godziny lotów floty śmigłowców wróciły do poziomu sprzed pandemii COVID 19.
- 2022 był rokiem, w którym Airbus Helicopters ugruntował swoją odbudowę w kontekście niestabilności związanej z wojną na Ukrainie i kruchym łańcuchem dostaw. Chciałbym podziękować naszym klientom za nieustające zaufanie do Airbus Helicopters. Nasze zespoły będą nadal ciężko pracować, aby sprostać ich potrzebom i wywiązać się z naszych zobowiązań w 2023 r. – powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. - Nasze zamówienia pochodziły od 203 klientów z 48 krajów, co podkreśla znaczenie naszej globalnej sieci, a także pokazuje, że w niepewnych czasach rola helikopterów jest ważniejsza niż kiedykolwiek - dodał Even.
W ubiegłym roku dokonano ważnych pierwszych dostaw. Pierwszy ACH160 został dostarczony brazylijskiemu klientowi, przetransportowany samolotem Airbus Beluga, w lipcu 2022 r. Wkrótce potem H160 firmy All Nippon Helicopter wszedł do służby w Japonii, a francuska marynarka wojenna odebrała dostawę pierwszy H160 do operacji SAR. W październiku firma dostarczyła pierwsze H135 hiszpańskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych po złożeniu dużego zamówienia zaledwie 10 miesięcy wcześniej.
Podpisano znaczące kontrakty na wsparcie i usługi zarówno w zakresie cywilnym, jak i wojskowym. Najważniejsze z nich to kontrakt NHIndustries z NAHEMA na francuskie i niemieckie NH90, kolejny kontrakt z armią amerykańską na ponad 480 śmigłowców UH-72A i UH-72B Lakota. The Helicopter Company podpisała kontrakty In-Service HCare dla swojej floty 20 H145 i sześciu ACH160.
- Nie jest zaskoczeniem, że bezpieczeństwo jest obecnie priorytetem dla wielu krajów. Znajduje to odzwierciedlenie w naszym portfelu zamówień z ważnym kontraktem na 27 H125 z naszym wieloletnim partnerem, brazylijskimi siłami zbrojnymi. Rozpoczęliśmy poważną modernizację śmigłowca Tiger dla armii francuskiej i hiszpańskiej, a także pracujemy nad projektem linii montażowej H175M w Broughton, jeśli wygramy przetarg na nowy średni śmigłowiec w Wielkiej Brytanii – podkreślał Even.
Spółka kontynuowała również prace nad planem dekarbonizacji, który opiera się na potrójnym podejściu wykorzystującym SAF, hybrydyzację i elektryfikację.
- Zaprezentowanie naszego demonstratora DisruptiveLab podczas Airbus Summit to kolejny ważny krok w kierunku dekarbonizacji naszych produktów. Maszyna, która odbyła lot 13 stycznia, zademonstruje naszą zdolność do redukcji emisji CO2 o 50 proc. Nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój sprawiło, że nawiązaliśmy również więcej partnerstw, które będą wspierać optymalne wprowadzenie do eksploatacji CityAirbus NextGen, naszego prototypu eVTOL – podsumował Even.
Airbus Helicopters nadal wprowadzał innowacje na rynek wojskowy. Firma kontynuowała prace nad własnym bezzałogowym systemem powietrznym (UAS), VSR700, który rozpoczął testy możliwości autonomicznego startu i lądowania na morzu. W czerwcu 2022 r. firma została także koordynatorem projektu „EU Next Generation Rotorcraft Technologies Project” (ENGRT), który jest projektem badawczo-technologicznym finansowanym przez Europejski Fundusz Obronny, torującym drogę dla nowej generacji wiropłatów wojskowych w Europie.
Wyniki finansowe za cały rok 2022 zostaną ogłoszone 16 lutego 2023 r. podczas Airbus Annual Result.